زیباترین فونت تایپ فارسی : بهیج نازنین با اعداد ۵ و ۶ اصلاح شده! (دانلود)

فونت بهیج نازنین با اعداد ۵ و ۶ ایرانی توسط مهندس علی گوران اصلاح و برای اولین بار فایل آن در وبسایت آی‌‌تی‌مد برای دانلود رایگان در دسترس قرار گرفت.

بعد از سال‌ها تایپ و کلنجار و امتحان فونت‌های مختلف فارسی و انگلیسی، فونت زیبای نازنین و نسخه مشهورش “بی نازنین” را برای تایپ همیشگی مطالب استفاده می‌کردم تا آنکه با نسخه بهیج نازنین آن آشنا شدم. فونت رایگان نازنین اولین بار توسط مرحوم حسین عبدالله‌زاده حقیقی طراحی شد و در ادامه برخی شرکت‌ها و اشخاص تغییرات و اصلاحاتی بر روی نسخه اولیه که به اسم ۲ نازنین مشهور بود انجام دادند ولی در این بین بازطراحی عبدالحمید بهیج از اساتید دانشگاه کابل که به اسم فونت بهیچ نازنین نام‌گذاری شد، باکیفیت‌ترین و بهترین آنها بود.

با این حال فونت بهیج نازنین با وجود زیبایی مثال زدنی و رعایت بالاترین استانداردها در بین کاربران ایرانی چندان مورد استقبال قرار نگرفت. علت اصلی آن به نحوه بازطراحی اعداد فونت بهیج نازنین برمی‌گردد. متاسفانه در بازطراحی فونت بهیج نازنین نحوه نوشتن مدرن و ایرانی اعداد ۵ و ۶ رعایت نشده است و عدد ۵ به دو فرم پنج توخالی بدون دندانه و عربی‌نویس تایپ می‌شود و از سوی دیگر عدد ۶ نیز به فرم شش عربی طراحی شده است که همین نقطه ضعف کوچک، باعث زیرسوال رفتن تمام زحمات این بازطراحی و عدم استقبال کاربران ایرانی شد.

با این وجود به دلیل بازطراحی فوق‌العاده ارزشمند فونت بهیج نازنین، استفاده نکردن از آن ظلمی به خودمان محسوب می‌شود. از اینرو با کمی صرف وقت، بدون تغییر طراحی اصلی تنها با دو ریز تغییرات، مشکل طراحی دو عدد ۵ و ۶ را توانستم حل کنم و با افزودن دندانه عدد ۵ و جایگزینی عدد ۶، فونت بهیج نازنین را اصلاح نمایم و فایل دانلود فونت اصلاح شده را برای استفاده سایر کاربران در همین پست قرار دهم. فونت بهیج نازنین بهترین فونت برای تایپ متون فارسی پایان‌نامه، کتاب و مقاله است.

برای دانلود رایگان فونت بهیج نازنین با اعداد اصلاح شده با اسم “Bahij Nazanin Modified” بر روی وزن معمولی و وزن ضخیم کلیک کنید. دقت داشته باشید برای استفاده از این فونت، ابتدا تمام نسخه‌های فونت بهیج نازنین را در صورت نصب از روی سیستم‌تان حذف کرده و سپس این فونت اصلاح شده را نصب نمایید. دقت داشته باشید این نسخه دقیقا همان نسخه بهیج نازنین است که تنها دو عدد ۵ و ۶ اصلاح شده است.

برای حذف فونت‌های نصب شده روی ویندوز دکمه استارت را کلیک کرده و کلمه Font Settings را تایپ کنید و اینتر بزنید تا وارد صفحه فونت‌ها شده و از لیست موجود فونت مورد نظر را یافته و بر روی آن کلیک نمایید. سپس در صفحه فونت روی دکمه Uninstall بزنید تا فونت حذف شود. در تصویر زیر نمونه دو عدد اصلاح شده در فونت بهیج نازنین را که در دو وزن معمولی و ضخیم بازطراحی شده است را مشاهده می‌کنید.

زیباترین فونت متن فارسی

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *