کتاب تخصیص دارایی پیشرفته منتشر شد! (متن کامل مصاحبه با دکتر مجتبی واحدی)

سرانجام بعد گذشت حدود چهار ماه از خبر ترجمه کتاب جالب و کاربردی “تخصیص دارایی پیشرفته، اصول مدیریت ثروت” توسط آقای دکتر مجتبی واحدی و سرکار خانم سمیه عبدالملکی، دو تن از متخصصان جوان بورس، امورمالی و بازاریابی، کار چاپ این کتاب در انتشارات جاودانه (جنگل) به اتمام رسید و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب اقدام نمایند.

با توجه به وضع نابسامان اقتصاد کشور، افزایش شدید قیمت‌ها، افت وحشتناک ارزش پول ملی در کنار حقوق و دستمزدهای ناعادلانه که نتیجه مستقیم سو مدیریت مسئولین بی‌لیاقت کشور طی دهه اخیر بوده است، سبب شد تا به ناچار مردم خود در تلاش برای بهبود وضع معیشت‌شان اقداماتی را در حوزه مالی انجام دهند. خرید طلا، سکه، دلار، خودرو! و سهام از جمله این موارد بود که تقریبا در تمام این تب‌های زودگذر، برای مردم تنها شکست‌های ویرانگر باقی مانند. مهم‌ترین این موارد حضور ده‌ها میلیونی مردم در بازار بورس و خرید هزاران میلیارد تومان سهام بود. ناآشنایی با اصول بازار بورس و نداشتن دانش اقتصادی و بی‌رحمی دنیای وال‌استریتی بورس سبب شد تا ضرر‌های مالی سنگینی به مردم وارد آید.

از این رو نگارش و ترجمه کتاب‌های تخصصی در این زمینه که موجبات بالارفتن آگاهی و اطلاعات افراد و جلوگیری از فعالیت‌های کورکورانه خرید و فروش سهام را فراهم می‌آورد، نیاز است. اکنون هم‌زمان با انتشار کتاب تخصیص دارایی پیشرفته که چاپ اول نسخه اصلی آن مربوط به سال ۲۰۲۰ است و به‌روز بودن از مزیت‌های مهم آن محسوب می‌گردد، بر آن شدیم تا مصاحبه‌‌ای را به صورت آنلاین با جناب آقای دکتر مجتبی واحدی در مورد این کتاب و وضعیت اقتصادی کشور و بازار بورس داشته باشیم. در ادامه با متن کامل این گفتگوی جذاب و خواندنی همراه آی‌تی‌مد باشید.

  • آقای دکتر ضمن عرض سلام، ما و کاربران آی‌تی‌مد را با خودتان بیشتر آشنا بفرمایید.

به نام‌ خدا، من هم خدمت شما و همکاران‌تان در وبسایت آی‌تی‌مد سلام عرض می‌کنم. بنده مجتبی واحدی هستم یک دهه هفتادی متولد استان  باستانی کرمانشاه، دوره کارشناسی خود را در رشته مدیریت بازرگانی سپری کردم و دوره کارشناسی ارشد و دکترا را هم در رشته مدیریت مالی دنبال نمودم و سال‌هاست که در بازار بورس به عنوان مشاور و معامله‌گر فعالیت دارم.

  • هدف و انگیز شما از انتخاب کتاب تخصیص دارایی پیشرفته برای ترجمه چی بود؟

من به طور کلی از یادگیری مطالب جدید لذت میبرم، به‌خصوص اگر در حیطه امورمالی باشد. البته معنای دانشجو و محقق بودن هم غیر از این نیست. از آنجایی که در کشوری در حال توسعه زندگی می‌کنیم، لازم می‌دانم که با تجارب کشور‌های بهتر توسعه یافته و موفقیت‌ها و شکست‌ها و به طور کل مسیر پیشرفت‌شان آشنا شویم و از آنها درس بگیریم. این نکته در تمام زمینه‌ها از اهمیت برخوردار است اما در بحث اقتصادی و امور مالی اهمیتش دوچندان است زیرا از صفر تجربه نمودن در این زمینه می‌تواند با ضرر و زیان‌های بسیار هنگفت مالی همراه شود. اغلب این تجربیات در قالب همین کتاب‌ها و مقالات در دسترس قرار می‌گیرد و به سایرین و البته نسل‌های بعد انتقال پیدا می‌کنند. از آنجایی که طی چند دهه اخیر بحث سرمایه‌گذاری در کشورمان به درستی شکل نگرفته و تبیین نشده و از سوی دیگر با تحریم‌ بی‌منطق و دشمنانه همراه بوده است از این رو، سرمایه‌گذاری بسیار پیچیده شده و مهم‌ترین فاکتورش یعنی ثبات و اعتماد به بازگشت سرمایه را از دست داده‌ایم. ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بسیار افزایش یافته و همین امر می‌طلبد تا دانش این مهارت مهم در کشور توسعه پیدا نماید، بنابراین بر خودم لازم دیدم تا کار ترجمه و نگارش در حوزه مالی را از کتابی کاربردی در رابطه با تخصص سرمایه‌گذاری آغاز کنم و کتاب تخصیص دارایی پیشرفته نوشته دکتر دیوید برنز را که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد را انتخاب نمودم.

  • این کتاب چه ویژگی‌هایی دارد و سطح علمی نویسنده و محتوای آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که اشاره کردم موضوع کتاب در حیطه سرمایه‌گذاری هست، اما چرا این کتاب؟ این کتاب در اواخرسال ۲۰۲۰ منتشر گشت و در مدت کمتر از یک سال به چندین زبان مختلف ترجمه شد که این خود شاهدی بر جذابیت و سطح علمی بالای کتاب است. لازم به ذکر است که نویسنده این کتاب، آقای دیوید برنز، یکی از متخصص‌ترین افراد شناخته شده در حوزه سرمایه‌گذاری در جهان است چه در سطح تئوری‌های دانشگاهی و چه در میدان عمل و بازار، سال‌ها پژوهش و تحقیقات ایشان در این زمینه باعث شده که از تخصص و تبحر و تسلط بالایی بهره‌مند شوند. از طرف دیگر شیوه جالب نگارش کتاب به خواننده کمک خواهد نمود که دانش تئوری را کاملا درک کرده و به صورت عملی در بازار سرمایه پیاده‌سازی کند. به این صورت که با ارائه مسیری از سیر بازدهی، گام به گام به پیش می‌رود و خواننده را با تک به تک مشکلات، تله‌ها، فوت و فن و نواقص مسیر آشنا می‌سازد و در نهایت فرمولی جامع، بی‌نقص و تکامل یافته به خواننده کتاب عرضه می‌کند تا بتواند از آن برای یک تخصیص دارایی پیشرفته و مدیریت ثروت سود ببرد. این شیوه باعث می‌شود که خواننده از ابتدا تا انتهای کتاب با دقت مطالب را پیگیری کرده و قدم به قدم و بدون عجله جلو برود، از طرفی گنجاندن حجم بالایی از آموزه‌ها در تعداد صفحات کم یکی از ویژگی‌های مور علاقه نسل عجول و بی‌حوصله و عاشق ثروت و البته کم‌کتاب‌خوان هزاره سوم است.

  • کمک و کاربرد این کتاب در بهبود و ارتقای علم اقتصاد و مدیریت مالی ایران چه می‌تواند باشد؟

در بالا تا حدودی به این موضوع اشاره کردیم در کشوری مثل ایران که ریسک سرمایه گذاری بالاست، وجود چنین کتاب‌هایی برای افزایش سطح دانش و آگاهی سرمایه‌داران، سرمایه‌گذاران، ایده‌پردازان و سرمایه‌خواهان یک نیاز محسوب می‌شود، اما اجازه بدهید به یک نکته در باب سرمایه‌گذاری اشاره کنم. علومی از قبیل مدیریت، حسابداری و غیره را می‌توانیم در امتداد علم اقتصاد بدانیم، زیرا این علوم در خدمت اهداف علم اقتصاد هستند اما هدف علم اقتصاد چیست؟ در یک عبارت “تخصیص بهینه منابع”، به عبارتی وقتی صبحت از توسعه علم، هنر و مهارت سرمایه‌گذاری می‌کنیم تنها یک هدف مد نظر ما است و آن تخصیص بهینه سرمایه است. در واقع به دنبال این موضوع هستیم که پول و سرمایه، به سمت حوزه‌هایی که ارزش افزوده بیشتری تولید می‌نماید، سوق پیدا کند و بطبع کیک شیرین اقتصاد بزرگتر و سهم هر فرد از این کیک بیشتر شده و در نهایت رفاه مالی و آرامش دنیوی بیشتری حاصل گردد.

  • برای استفاده بهتر از این کتاب چه توصیه‌ای برای خوانندگان دارید؟

شعار ما در این کتاب این است که به جای آنکه چندین کتاب را بخوانیم این کتاب را چند بار بخوانیم، من به خوانندگانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی و ثروت هستند توصیه می‌کنم مطالب را با دقت و گام به گام دنبال کنند و تا یک قسمت کتاب را مسلط نشده‌اند وارد بحث بعدی نشوند. به علاوه برای آنکه مطالب کاملا ملکه ذهن‌شان شود لازم می‌دانم که چند بار کتاب رو مطالعه کنند. بنده اعتقاد دارم خواندن یک بار کتاب تنها برای امتحان آخر ترم مناسب است نه برای ورود عملی به بازار واقعی، بنابراین اگر در بار اول به انتهای کتاب رسیدید و درصد کمی از مطالب را در ذهن داشتید اصلا نگران نباشید.

  • نظر شما در مورد شرایط اقتصادی و مالی کشور چیست؟

متاسفانه در دهه ۵۰ شمسی اقتصاد ایران در ریل باطلی قرار گرفت و کشور به سمت سرمایه‌داری پیش رفت این امر بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرد که تاکنون نیز ادامه دارد و حتی انقلاب سال ۵۷ و تغییر نوع حکومت هم نتوانست این دور باطل را از بین ببرد، به عبارت بهتر انقلاب سال ۵۷ هنوز نتوانسته است یک سبک اقتصادی در معنای واقعی عدالت اسلامی را در کشور پیاده‌سازی نماید و بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب فقط در حرف و سربرگ کاغذ نامه‌هایمان اقتصادش اسلامی شده ولی در عمل اقتصاد سرمایه‌داری غربی در کشور حاکم است. با یک نگاه اجمالی به اقتصاد این موضوع حتی برای کسی که تحصیلات تخصصی اقتصادی هم نداشته باشد به وضوح قابل درک است. در حوزه مالی هم در آن سطحی که انتظار می‌رفته، نتوانسته است خیلی رشد و توسعه پیدا کند، که بخش مهمی از این موضوع به علت تفکر نادرست و غالبی است که در مورد اقتصاد و زیرمجموعه‌هاش وجود دارد و دامنگیر امورمالی هم شده و آن ذهنیت معروفی است که اعتقاد دارد فرمول‌های اقتصادی نمی‌توانند کمکی به حل مشکلات اقتصادی کنند. البته در دهه اخیر با توجه به مشکلات وحشتناک پیش آمده، تا حدودی علوم مالی توانست خودش را از این قید و بندها رها سازد و رشد بیشتری داشته باشد ولی آنچه که اهمیت دارد این موضوع است که ادامه این حرکت سریع وابسته به دانشجویان و اساتید و پژوهشگران مالی در کشور که اجازه ندهند این قطار رو به شکوفایی از حرکت باز بماند.

  • دیدگاه شما در مورد وضعیت کنونی و آینده بورس چیست؟

وقتی کلمه بورس رو می‌شنوم یک لحظه خوشحالم می‌شوم ولی این خوشحالی سریع جای خود را به حزن و اندوه می‌دهد. ممکن است بپرسید چرا؟ سال ۱۳۹۹ دولت، به طور گسترده مردم را به این بازار دعوت کرد و تقریبا همه با تمام داروندارشان به بازار آمدند. در پژوهشی که صورت گرفت مشخص شد که متوسط این سرمایه‌گذاری‌ها مبلغ ۱۱ میلیون تومان بوده است. این بدان معناست که اغلب سرمایه‌گذاران تازه وارد با سرمایه‌های خرد خود به بازار آمده بودند، در خیابان و مغازه و محل کار و عملا همه جا صحبت از بورس و سهام بود این برای من که در حوزه مالی کار می‌کنم جای بسی خوشحالی بود که مردم با این سرعت در حال آشنایی و ورود به بازار هستند ولی در ادامه رندی مسئولین و واسطه‌گران و سفته‌بازان، سرمایه‌های مردم را به ورطه نابودی کشاند. باز هم مثل همیشه این مردم بودند که این وسط بار همه مشکلات را به دوش کشیدند. اما از نظر من بازار‌های مالی مثل بورس در سال‌های اخیر توانسته نقش خود را به عنوان ضربه‌گیر تورم به خوبی بازی کند. در کشور ایران که در دهه اخیر جز یکی دو سال، در بقیه سال ها تورم به صورت میانگین بالای ۴۰ درصد بوده، بورس می‌تواند برای بانک مرکزی زمان بخرد تا تورم را مهار کند البته اگر برنامه‌ای برای آن داشته باشد. در واقع بورس برای یک بانک مرکزی فعال، خلاق و خیرخواه فرصت مناسب برای اجرای سیاست‌های پولی و کنترل تورم را فراهم می‌آورد.

  • نظر شما در مورد وضعیت رشته‌‌های تحصیلی مرتبط به امور مالی و اقتصاد در دانشگاه‌ها چیست و چه پیشنهاداتی برای بهبود سطح کیفی آموزش در این علوم مهم دارید؟

خیلی کارها صورت گرفته ولی خیلی کارها هم برزمین مانده، با آنکه نباید پیشرفت‌های خوبی را که در سالیان اخیر داشتیم نادیده بگیریم ولی اندازه و کیفیت علوم مالی در کشور ما نسبت به غرب که در قرن اخیر آن را قبضه نموده بسیار عقب است و جبران این فاصله نیازمند همت هماهنگ و بی‌وقفه تمام اساتید و دانشجویان و اهل فن است تا به سرعت کشور را از لحاظ دانش مالی در جهان به سطح عالی برسانیم و به عنوان پیشروترین کشور اسلامی در دنیا، پتانسیل عظیم علم عدالت‌محور و فقرزدایی اقتصاد ایرانی‌ـ‌اسلامی را در کشور پیاده کرده و سپس به دنیا عرضه کنیم.

  • در حال حاضر کتاب‌‌های مشابه با کتاب تخصیص دارایی پیشرفته در کشور ترجمه شده است؟

خب کتاب‌های زیادی در حیطه سرمایه‌گذاری منتشر شده اما عناوینی که کیفیت، کارایی و به‌روز بودنش در حد این کتاب باشد، بسیار نایاب هستند.

  • کتاب جدیدی در دست تالیف یا ترجمه دارید؟

بله درحال حاضر دو عنوان کتاب دیگر را در دست ترجمه دارم. کتاب اول تحت عنوان “اربابان فایننس” که کتابی بسیار جذاب و مهم در مورد بزرگترین رکود تاریخ آمریکا و اروپا، حباب وحشتناک بورس آمریکا و اقدامات چهار تن از مشهورترین بانک‌داران مرکزی آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ هست. کار ترجمه کتاب در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی برای کارهای چاپ به انتشارات سپرده می‌شود. که احتمالا تا یکی دو ماه آینده مردم ایران به خصوص افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند آن را خریداری و با دقت مطالعه کنند. اطلاعات و وقایعی که در این کتاب بیان شده به طرز باورنکردنی مشابه وضعیت ایران در سال‌های اخیر هست و برای هر فردی که تمایل به سرمایه‌گذاری در زندگی دارد، خواندن کتاب اربابان فایننس توصیه می‌شود. کتاب دیگر هم به اسم “شهرهای زیرزمینی: اقتصاد سیاسی بازارهای وام مسکن” هست که در رابطه با بحران عظیم وام‌های رهن بخش مسکن در سال ۲۰۰۸ آمریکا است و علت بحران املاک و مستغلات را ریشه‌یابی می‌کند و در ادامه آن را به بحران مسکن در ایران تعمیم می‌دهد. بخش از آن انجام شده و انشالله در آینده نزدیک به اتمام برسد.

  • در پایان از شرکت شما در این گفتگو تشکر می‌کنیم و صحبتی دارید بفرمایید.

مایلم از اساتید گرانقدرم جناب آقایان دکتر عبده و دکتر نوربخش و همچنین سرکار خانم سمیه عبدالملکی که در کار ترجمه کتاب تخصیص دارایی پیشرفته با بنده همکاری داشتند و همچنین دوست عزیزم جناب آقای مهندس علی گوران بابت همراهی‌هایشان در بازخوانی متن ترجمه و ایده‌های مفیدشان برای بهبود کیفیت کتاب، کمال قدردانی و سپاس‌گذاری را داشته باشم. امیدوارم این دوستی‌ها و همکاری‌ها ادامه‌دار باشد. انشاالله.

 

 

برای سفارش کتاب تخصیص دارایی پیشرفته کلیک کنید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۱ دیدگاه‌ برای “کتاب تخصیص دارایی پیشرفته منتشر شد! (متن کامل مصاحبه با دکتر مجتبی واحدی)”