چگونه زیرنویس نامفهوم فیلم و سریال را تضمینی درست کنیم؟!

لازم به گفتن نیست که دانلود فیلم و سریال به یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌های کاربران ایرانی تبدیل شده است و به لطف سایت‌های دانلود فیلم و سریال و مترجمین و زیرنویس‌گذاران حرفه‌ای اکنون بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها با زیرنویس چسبیده ارائه می‌شوند. ولی هنوز هم همچنان در بسیاری از موارد مشکل دانلود زیرنویس‌های نامفهوم و ناخوانا که به علت کدینگ و فرمت‌های متفاوت در دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای متفاوت قابل استفاده نیستند، باقی است.

اغلب این زیرنویس‌ها به جای متن فارسی اشکال بی‌معنا و نامشخصی را نمایش می‌دهند. البته اگر با نرم‌افزار کوچک و کارآمد Sh Persian Subtitle Fixer آشنا باشید می‌توانید بیشتر این زیرنویس‌های مشکل‌دار را اصلاح کنید. برای اینکار کافیست بعد از باز کردن برنامه، زیرنویس را به داخل آن بکشید تادر عرض چند ثانیه فایل خروجی اصلاح شده که در انتهای اسم فایلش کلمه edited آمده است، را در دسترس قرار دهد.

با این حال هنوز فایل‌های زیرنویسی هستند که حتی با برنامه Sh Persian Subtitle Fixer نیز درست نمی‌شوند و فایل خروجی اصلاح شده همچنان اشکال نامفهومی را به نمایش می‌گذارد. در اینجا است که روش تضمینی به کار می‌آید و می‌توانیم این فایل‌های زیرنویس چموش را سربراه کنیم. بدین منظور باید برنامه ورد مایکروسافت را روی سیستم داشته باشید.

بر روی فایل زیرنویس خراب راست کلیک کرده و گزینه Open with را بزنید و از لیست برنامه Word را انتخاب کنید تا زیرنویس با ورد باز شود. در اینجا کادری به شما نمایش داده خواهد شد که باید به دو نکته در آن دقت نمایید. اول اینکه حتما گزینه Right to left تیک خورده باشد و در منوی زبان‌ها گزینه Arabic(windows) انتخاب شده باشد. با این کار مشاهده خواهید کرد متن زیرنویس در پیش نمایش کادر اصلاح خواهد شد. اکنون Ok را بزنید تا زیرنویس همراه با اعداد زمانبندی نمایش آن به صورت متن در فایل ورد نمایش داده شود.

در ادامه با زدن کلیدهای ترکیبی Ctrl+A تمام متن را انتخاب و با کلید ترکیبی Ctrl+C آن را کپی کنید. توجه داشته باشید تا انتهای کار نباید فایل ورد را ببندید. اکنون با راست کلیک در یک فضای خالی از دسکتاپ از لیست باز شده گزینه New و سپس Text Document را بزنید. فایل متنی را باز کنید و با زدن کلیدهای ترکیبی Ctrl+V متن زیرنویس را در آن قرار دهید. از منوی بالا تب File گزینه Save as را بزنید. در این بخش کادری باز می‌شود که باید دو کار انجام دهید.

ابتدا اینکه از منوی Encoding پایین کنار دکمه Save، گزینه UTF-8 with BOM را انتخاب کنید و سپس حتما پسوند نام فایل را از txt با srt تغییر دهید و در انتها روی دکمه Save کلیک کرد تا فایل زیرنویس اصلاح شده ذخیره شود. اکنون می‌توانید فایل ورد را هم ببندید و از فیلم با زیرنویس درست و تضمین شده لذت ببرید!

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *