کتاب راهنمای کاربردی تامین مالی اهرمی کتابی که هر مدیری باید آن را بخواند (مصاحبه با خانم مریم شهریاری و آقای دکتر سهیل جهانفر)

امسال سال جذابی برای حوزه کتاب‌های اقتصادی و امور مالی بود. تعدادی از متخصصان و کارشناسان جوان و با دانش در این زمینه اقدام به ترجمه و انتشار برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین کتاب‌های امورمالی نمودند. کتاب‌هایی که تقریبا همگی به‌روز و مربوط به سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ هستند.

در این بین کتاب تخصیص دارایی پیشرفته ترجمه دکتر مجتبی واحدی و سرکار خانم سمیه عبدالملکی را پیشتر به شما همراهان سایت آی‌تی‌مد معرفی کرده بودیم و امروز به بهانه چاپ ویرایش جدید ترجمه کتاب راهنمای کاربردی تامین مالی اهرمی توسط سرکار خانم مریم شهریاری و آقای دکتر سهیل جهانفر از کارشناسان مجرب این حوزه که اخیرا به فروشگاه کتاب آنلاین سایت هم افزوده شده، مصاحبه‌ای با مترجمین کتاب ترتیب دادیم که در ادامه متن آن را می‌توانید مشاهده کنید.

 

کتاب راهنمای کاربردی تامین مالی اهرمی

 

سلام برای شروع لطف کنید خودتان را برای کاربران سایت آی‌تی‌مد معرفی کنید؟

  • آقای جهانفر: سلام، خیلی حوشحالم که امروز در خدمت شما هستیم. سهیل جهانفر هستم، دانشجوی دکتری رشته مهندسی مالی و علاقمند به صنعت مالی و بازار سرمایه ایران، در حال حاضر و بعد از چند سال کسب تجربه بعنوان کارشناس تأمین مالی در شرکت تأمین سرمایه دماوند مشغول به کار هستم.
  • خانم شهریاری: بنده هم سلام می‌کنم، مریم شهریاری هستم، کارشناس ارشد رشته مهندسی مالی و سالهاست که در بازار سرمایه فعال هستم و تحقیقات در این حوزه را پیگیری میکنم. بنده هم بعنوان کارشناس تامین مالی در شرکت تامین سرمایه دماوند مشغول به کار هستم.

چطور به فکر ترجمه کتاب افتادید؟

  • خانم شهریاری: ببینید من احساس میکنم بازار سرمایه ایران یک بازار جوان است ، از این نظر لازم است تا این بازار جوان با بهره‌گیری از تجربیات گذشتگان در حوزه مالی بین‌الملل و تجارب دیگر کشورها استفاده نماید، لذا ترجمه می‌تواند دریچه‌ای برای ارتباط با دنیای خارج از مرزهای کشورمان باشد.
  • آقای جهانفر: در تائید حرف خانم شهریاری باید به این نکته اشاره کنم که بازار سرمایه در ایران راه طولانی برای تبدیل شدن به بازاری بالغ و پیشرفته دارد، در این راستا و برای تحقق رسالت اصلی موجودیت بازار سرمایه یعنی “تامین مالی بنگاه‌های بزرگ، متوسط و کوچک” لازم است تا علم روز دنیا وارد ادبیات بازار سرمایه شود، که در این راستا ترجمه کمک بزرگی به این هدف می‌کند.

هدف و انگیز شما از انتخاب کتاب راهنمای کاربردی تامین مالی اهرمی برای ترجمه چی بود؟

  • خانم شهریاری: بنده به عنوان کسی که چندین سال در بازار سرمایه فعالیت دارم، خلا موجود کتابی در خصوص تامین مالی را احساس نمودم و با کمک آقای جهانفر و دیگر همکار ارجمند آقای دکتر واحدی، این کتاب ارزشمند از لحاظ محتوا و متن را جهت ترجمه انتخاب کردیم.
  • آقای جهانفر: ببینید در بازار سرمایه ایران، متاسفانه توجه بیشتر فعالان بازار معطوف به ترید کردن و کسب بازده قیمتی و سود تقسیمی است، این در حالی است که اکثر فعالان بازار، رسالت بازار سرمایه، یعنی تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را فراموش کردند، این کتاب اولین گام ما برای شناساندن یکی از وجوه تأمین مالی بازار سرمایه ایران است و از این حیث اهمیت زیادی دارد.

اصولا تامین مالی اهرمی چی هست؟

  • آقای جهانفر: همانطور که در علم فیزیک هم بدان پرداخته شد، ابزار وسیله‌ای است که بتوان با نیرویی کمتر جسمی بزرگتر را بلند کرد. در امورمالی هم اهرم ابزاری است که بتوان با پذیرش تعهدات کمتر حجم بیشتری وجه نقد جهت سیاست‌های کلی شرکت وارد شرکت نمود. در واقع با استفاده از ابزارهای متنوع مالی می‌توان بیشتر از آن چیزی که شرکت می‌تواند با استفاده از اعتبارش در بازار سرمایه از شبکه بانکی وام بگیرد، وجوه نقد وارد شرکت کند و این فوق العاده است.

تامین مالی اهرمی چه کمکی می‌تواند به وضعیت اقتصاد کنه؟

  • آقای جهانفر: تامین مالی اهرمی، یعنی استفاده بیشتر از اهرم در ساختار سرمایه شرکت. بدین معنا که شرکت‌ها با استفاده از رتبه اعتباری که دارند و ظرفیت فراوان بازار سرمایه در تامین نقدینگی، در ابتدا این امکان را به سرمایه‌گذاران بدهند که با اطمینان خاطر بالا به این شکل از تامین مالی اعتماد کنند و در وهلۀ دوم، با استفاده از ساختار بازار سرمایه این تامین مالی اتفاق بیافتد. استفاده از این روش تامین مالی، باعث کاهش مالیات پرداختی شرکت می‌شود و این نکته بسیار ارزشمندی برای شرکت‌هاست، از سویی دیگر با توجه به رتبه‌بندی اوراق و شرکت‌ها و حضور مستمر نهادهای نظارتی جهت مدیریت منابع ورودی به شرکت، اطمینان خاطر بیشتری برای محل هزینه کردن این منابع در شرکت وجود دارد. بنابراین از سویی شرکت از منافع استفاده از این روش بهره‌مند میگردد و از سویی دیگر این امکان برای فعالان اقتصادی وجود دارد تا با رصد اوضاع چگونگی مدیرت منابع در شرکت متقاضی تامین مالی، موضوعات موضوع تامین مالی به نتیجه برسد و بدین ترتیب طرح‌های مولد اقتصاد کشور، تامین مالی شده و چرخ اقتصاد به حرکت در می‌آید.

در دنیا وضعیت تامین مالی اهرمی به چه شکل هست و بیشتر در چه حوزه هایی مورد استفاده قرار میگیرد؟

  • آقای جهانفر: خب بازار بدهی در دنیا نسبت به کشورمان، بسیار توسعه یافته‌تر است. به گونه‌ای که ۶۰ درصد اقتصاد کشور آمریکا را بدهی و ابزارهای متنوع آن پوشش داده است و همین دلیل هست که شما در اخبار می‌شنوید آمریکا بزرگترین بدهکار بانکی دنیاست. استفاده از ابزار بدهی همانطور که خدمتتان توضیح دادم فواید فراوانی برای بنگاه‌ها و اقتصاد هر کشور دارد، لذا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در ایران اوضاع متفاوت است و اساسا ابزار بدهی و بازار بدهی هنوز نتوانسته است مسیری مستقل از بازار سرمایه پیدا کند، بدین صورت که در کشور ما حجم استفاده از ابزار بدهی در قیاس با ابزارهای سرمایه‌ای و استقراض از شبکه بانکی چیزی حدود ۱.۵ درصد از اقتصاد کشور است که این امر نشان‌دهنده کم لطفی فعالان اقتصادی و عدم توجه به پتانسیل بسیار بالای این بازار در اقتصاد کشور است. برای قابلیت قیاس بیشتر این موضوع توجه شما را به کشورهای مسلمان آسیایی معطوف می‌کنم، جایی که در مالزی بعنوان مهد ابزارهای نوین اسلامی، ۴۲ درصد از ابزارهای بدهی استفاده می‌شود و در کشور ترکیه این رقم ۳۹ درصد است. اساسا در ایران فرآیند تامین مالی اهرمی و استفاده بیشتر دولت از اوراق مشارکت همانند یک جوان رنجور است، که هم سن بالایی ندارد و هم توان زیادی برای فعالیت ندارد. لذا در صورتی که تصمیم گیرندگان در کشور به فرایند تامین مالی اهرمی بهای بیشتری بدهند، بسیاری از مشکلات کشور حل و فصل خواهد شد.

این کتاب چه ویژگی‌هایی دارد و ما را با نویسنده کتاب بیشتر آشنا کنید ؟

  • آقای جهانفر: مهم‌ترین ویژگی این کتاب در نام این کتاب مستتر است، راهنمای کاربردی، آقای کریشف نویسنده اصلی این کتاب سابقه سال‌ها فعالیت در اقتصاد‌های غربی دارد. شاید مهم‌ترین ویژگی ایشان تصدی سمت‌های کامللا اجرایی در دوران فعالیت خود باشد. از این حیث ایشان یک وجه بی‌نظیر عملگرایانه در شخصیت خود دارند و همین امر در جای جای این کتاب به وضوح قابل لمس است. این کتاب بر اساس اقتصاد کشور آمریکا و انگلیس، به رشته تحریر درآمده است ولی قالب فرایندها در هر نقطه جهان مشترک است و می‌تواند بسیار آموزنده باشد.

کمک و کاربرد این کتاب در بهبود و ارتقای مدیریت مالی و تامین مالی در ایران چه می‌تواند باشد؟

  • آقای جهانفر: همانطور که بدان پرداخته شد، بازار بدهی و بازار سرمایه ایران به نسبت اقتصاد ایران جایگاه مناسبی ندارد. بیشتر اقتصاد ایران در اختیار شبکه پولی و بانکی است. انتشار این کتاب که تا به این لحظه با استقبال خوب فعالان اقتصادی و بازار سرمایه همراه بوده است می‌تواند دید مناسبی از تامین مالی اهرمی در اقتصادهای پیشرفته ارائه کند و ساختار ذهنی و کاربردی مناسبی برای پیاده سازی بستر مناسب تامین مالی اهرمی به فعالان اقتصادی در سطح خرد و کلان ارائه نماید.

مطالعه این کتاب را بیشتر برای چه افرادی توصیه میکنید؟

  • آقای جهانفر: تمامی فعالان اقتصادی، دانشجویان و اساتید مالی کشور می‌توانند از مطالعه کتاب راهنمای کاربردی تامین مالی اهرمی استفاده ببرند

کتاب جدیدی در دست تالیف یا ترجمه دارید؟

  • آقای جهانفر: بله، انشاالله بعد از استقبال بسیار مناسب از این کتاب، در سال جاری کتاب‌هایی با موضوعات چگونگی مدیریت جنگ سرمایه، مصونیت از بحران‌های مالی منتشر خواهد شد، همچنین به همراه تیمی از مدیران و کارشناسان خبره بازار سرمایه در حال تالیف کتابی جامع و کامل در بازار سرمایه هستیم که به زودی از آن مطلع خواهید شد.

صحبت پایانی

  • از سایت آی‌تی‌مد سپاسگزاریم بابت توجه‌شان به این کتاب و اینکه امیدوارم حمایت مالی شرکت تامین سرمایه دماوند از این کتاب و حمایت آقای دکتر انصاری، مدیرعامل، فضا را برای بهتر دیده شدن کتاب و مطالعه بیشتر کتاب فراهم سازد.

 

برای سفارش کتاب راهنمای کاربردی تامین مالی اهرمی کلیک کنید

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *