مشکل عجیب بهم ریختن تنظیمات بایوس و بوت نشدن ویندوز بعد از قطعی برق (راه‌حل)

در چند ماه اخیر به لطف بی‌لیاقتی دولت بی‌تدبیری و یأس روحانی، با قطعی برق گسترده و اعصاب‌خوردکن در کشور مواجه شدیدم. در این بین بعد از هر بار قطعی برق برخی از کامپیوترهای دارای مادربورد قدیمی با مشکل عجیبی مواجه می‌شدند. در واقع با قطع شدن برق، تنظیمات بایوس، تایم و بوت سیستم عامل به طور کامل تغییر کرده و در اغلب موارد بعد از اتصال برق و روشن کردن کامپیوتر، ویندوز بالا نمی‌آمد!

این اتفاق تنها در کامپیوترهایی با مادربوردهای قدیمی که سال‌ها از عمرشان می‌گذشت دیده شد و عملا هیچ دلیل منطقی برای علت آن وجود نداشت و کاربران مجبور بودند هر بار بعد از قطع و وصل برق، به قسمت بایوس رفته و تنظیمات بوت را مجددا اصلاح نمایند. با این حال به نظر می‌رسد علت و راه حل این مشکل بسیار ساده‌ است و رفع آن هزینه چندانی به همراه ندارد.

در حقیقت اغلب مادربوردهای قدیمی کامپیوتر دارای یک باتری کوچک هستند که طی سال‌ها استفاده دیگر شارژ ندارند و بعد از قطع شدن برق قادر به حفظ اطلاعات مربوط به تنظیمات بوت و تایم سیستم نیستند و به طور کامل تنظیمات تغییر می‌یابد که موجب می‌گردد بعد از اتصال مجدد برق کاربر مجبور شود تمام آن‌ها را از نو تنظیم نماید.

در همین راستا برای رفع مشکل کافی است، یک باتری تازه برای مادربورد کامپیوتر خریداری نمایید تا دیگر شاهد بهم ریختن تنظیمات بایوس و بوت نشدن ویندوز به علت قطع شدن برق نباشید. ضمنا برای خرید باتری جدید بهتر است حتما باتری قدیمی را از روی مادروبورد برداشته و به عنوان نمونه با خود همراه داشته باشید تا دقیقا مدل مشابه خریداری کنید. هزینه یک باتری مادربورد نیز نسبتا پایین و در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در مرداد ماه ۱۴۰۰ است!

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *