کتاب اربابان فایننس ماجرای واقعی بانکدارانی که دنیا را به نابودی کشاندند

کتاب اربابان فایننس شاید یکی از شیواترین آثار مستند در ارتباط با مضررات دستوری کردن اقتصاد است و فواید اقتصاد آزاد را بیان می کند هر چند نمی‌توان مدعی شد که نظام اقتصاد آزاد بهترین روش است اما در بین گزینه‌های امتحان شده موجود منطقی‌ترین روش است.

این کتاب به عاقبت تصمیمات دم دستی و کارشناسی نشده بعد از جنگ جهانی اول می‌پردازد. از آنجاییکه سیاستمداران آن دوران بعد از جنگ نیز سعی داشتند آنها تعیین‌کننده باشند و در همه امور که نیاز به تصمیم‌گیری داشت ورود می کردند. یکی از بارزترین این تصمیمات بحث مبالغ غرامت از سوی کشورهای متفق و تحمیل آن به کشورهای متحد بود  ارقامی که در دوران خود اعدادی مافوق تصور و شگفت‌انگیز بود در یک نمونه رقم غرامت تحمیل شده به آلمان شکست خورده جنگ ده برابر تولید ناخالص آن کشور بود. تعیین چنین ارقامی تنها می‌تواند خروجی مغز یک سیاستمدار باشد که در شرایط جنگ در اوج هیجان است نه ذهن یک اقتصاددان که در چنین شرایطی با یک دید منطقی‌تر و از پشت عینک اقتصاد به چنین موضوعاتی می‌نگرد.

کتاب اربابان فایننس

در این بین سیاستمداران با نتایجی که رقم زدند و پیشنهاداتی که اقتصاددان‌ها ارائه دادند و نتایج مثبتی که از آنها حاصل شد اختیار اوضاع را از دست سیاستمداران خارج کرده و کنترل اوضاع را به دست گرفتند.

نتیجه تصمیمات فوق برای اقتصادانان امری از پیش مشخص بود معلوم بود که کشورهای شکست خورده در جنگ از پس چنین غرامت‌هایی بر نمی‌آیند آنهم در شرایطی که اقتصاد آنها در اثر جنگ متلاشی و از هم فروپاشیده بود. تصمیم گیران تعیین کننده غرامت باید می‌دانستند که سنگ بزرگ نشانه نزدن است.

این موضوع جرقه‌ای شد بر یک بحران پولی در جهان که کشوری مثل آلمان اگر در شرایط قبل از جنگ هم قرار می‌گرفت و ده سال کل درآمد ملتش را جمع می‌کرد باز هم نمی‌توانست از پس بار غرامت‌ها برآید از طرفی مثلا کشوری مثل انگلستان روی این غرامات حساب باز کرده بود و براساس این درآمدها طرح‌های اقتصادی را آغاز نموده بود در حالیکه این درآمدها تنها روی کاغذ محقق شده بود.

ظاهرا این اروپاییان طماع درک درستی از تفاوت بین امورمالی و حسابداری نداشتند. در حسابداری پول درآمد تحقق یافته است درآمدی که حاصل سود کسب کار تجاری یا غیرتجاری شماست و امیدوارید به دست شما برسد اما در امورمالی پول درآمد وصولی است. درآمدی است که قطعا به دست شما می‌رسد به همین خاطر مالی با دید واقعبینانه‌تر و محتتاطانه‌تر به درآمد نگاه می‌کند.

بحران مالی در کنار تمام نتایج شوم جنگ ماحصلی داشت به دنیا آمد بزرگ شد و با گذشت زمان از پا افتاده و کارش تمام شد بخش اول عمر بحران نتیجه تصمیمات سیاستمداران بود و بخش دوم نتیجه تلاش‌های اقتصادانان بود که بحران را کنترل کردند.

کتاب اربابان فایننس با جزییات جذاب و داستان‌گونه و البته مستند بحران پولی را به نمایش می‌کشد کل موضوع بر سر عرضه و تقاضای پول است. پول نیز همچنون کالایی دو سر عرضه و تقاضا دارد با افزایش عرضه ارزشش را از دست می‌دهد و با افزایش تقاضا ارزشش بیشتر می‌گردد و بالعکس.

 

برای سفارش کتاب اربابان فایننس بر روی این لینک کلیک کنید

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *