علم بهتر است یا ثروت؟ معرفی کتاب تخصیص دارایی پیشرفته، اصول مدیریت ثروت!

اگه این سوال را سال‌های قبل از هر کسی می‎‌پرسیدید احتمالا با این جواب مواجه می‌شدید: “علم”، اما امروز خیل تحصیل‌کرده‌ها را می‌بینید که به خاطر عدم تناسب حجم شغل‌های ایجاد شده و تعداد افرادی که سالیانه از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند باعث شده تا این افراد بیکار بمانند همین خود مهم‌ترین معلول است تا جواب این سوال دیگر علم نباشد!

اما آیا ثروت می تواند جواب صحیح باشد؟

باز جواب منفی است چرا که می‌توانید دور و بر خود آدم‌های زیادی را ببینید که در گذشته ثروتمند بودند و امروز جز طبقه ضعیف جامعه از لحاظ مالی هستند. پس جواب درست چه می‌تواند باشد؟
از نظر دید یک کارشناس مسائل مالی “هر دوی آنها” زیرا شما ثروت اولیه می‌خواهید تا با آن کاری را شروع کنید و از طرفی باید علم آن را داشته باشید که این ثروت را افزایش دهید یا حداقل جلوی افت و نزول ثروت‌تان را در جامعه تورم زده‌ای مثل کشورمان ایران را بگیرید. علم سرمایه‌گذاری نیاز به اطلاعاتی دارد که یکی از منابع دستیابی به آن اطلاعات، کتاب‌های سرمایه‌گذاری هستند.

متونی که هم کاربردی و هم به زبان ساده تدوین شده باشند، به طوری که عامه مردم از آن استفاده نمایند. یکی از این عناوین، کتاب “Modern Asset Allocation for Wealth Management” ، اثر دیوید برنز که با نام تخصیص دارایی پیشرفته توسط مجتبی واحدی و سمیه عبدالملکی ترجمه شده و در دست چاپ است.

اما سوال در این بین مطرح می‎‌شود که تا به حال چقدر پیش آمده کتابی را مطالعه کنید و در کمترین زمان پاسخ تمام سوالات خود را در حیطه موضوع آن کتاب به طور ساده و جامع دریافت کنید در واقع چقدر راحت توانسته‌اید با آن ارتباط برقرار کنید و یا چقدر شیوه بیان مطالب برایتان شیوا و فابل درک بوده است. مترجمین کتاب تخصیص دارایی پیشرفته امیدوارند که این اثر بتواند به خوانندگان در پرورش و شکوفایی سرمایه و ثروت‌شان کمک نماید.

متن اصلی کتاب تخصیص دارایی پیشرفته در سال ۲۰۲۰ منتشر شده و بلافاصله ترجمه آن صورت پذیرفته است، به همین لحاظ مطالب آن از تازگی و طراوت شایسته‌ای برخوردار است. این کتاب به شما کمک می‌کند تا با درکی عمیق از سرمایه‌گذاری بتوانید با خیالی آسوده پول‌های خود را چند برابر نمایید.

علم بهتر است یا ثروت؟
طرح جلد کتاب تخصیص دارایی پیشرفته، اصول مدیریت ثروت
اما در این کتاب به چه بخش‌های اشاره شده و راز منحصر به فرد بودن آن چیست؟

“مطلوبیت” مولفه کلیدی است که مبنای کار در این کتاب است. نویسنده در فصل اول یک فرمول برای مطلوبیت ارائه نموده و مولفه‌هایی را که بر عامل مطلوبیت موثر هستند را بیان کرده و مدعی است که سخت‌ترین و پیچیده‌ترین فرمول کتاب بوده که به صورتی ساده بیان شده و در سایر فصل‌های کتاب به اصلاح کاستی‌های این فرمول پرداخته و از طرفی درک و فهم آن را برای خوانندگان کتاب قدم به قدم آسان‌تر نموده است. در جایی به تعداد مولفه‌ها اضافه می‌کند و در جایی دیگر از تعداد آنها کم می‌نماید و در جایی دیگر فقط آنها را تعدیل می‌کند، اما ویژگی اصلی کتاب استفاده هم‌زمان از گذشته و حال در پیش‌بینی رخدادهای مالی آینده است اما شابد بپرسید چگونه؟

مولف از داده‌های تاریخی مولفه “مطلوبیت” استفاده کرده و الگوی شکل توزیع مطلوببت را مطالعه نموده که همان نگاه به گذشته است اما شما وقتی که خطای تخمین را می‌نگردید پی خواهید برد که باید این داده‌های تاریخی را تعدیل و اصلاح کنید اما با چه ابزار و چه رویکردی؟ پاسخ این سوال در استفاده مولف از اطلاعات زمان حال نهفته است و ابزاری که او از آن بهره می‌جوید مطالعه پروفایل ریسک مشتری به طور جداگانه و مجزا و انتخاب هوشمندانه دارایی‌های با بازده‌های متناسب با این ریسک‌ها می‌باشد و این چرخه جذاب دقیقا چیزی است که شما به عنوان خواننده آن را فراخواهید گرفت!

در کتاب تخصیص دارایی پیشرفته با بهره‌گیری از دانش اقتصاد، علوم مالی، روان‌شناسی، ریاضبات و آمار به صورت هم‌زمان، پیچیدگی رفتار مشاوران مالی اقتصاد‌نگر با یک انسان اقتصاد محور ترسیم و حل گردد. این امر با ارائه ابزار‌ها و راه‌حل‌های مناسب صورت می‌پذیرد تا افراد در فعالیت سرمایه‌گذاری خود رضایت نسبی داشته باشند.

یکی دیگر از ویژگی‌های دیگر کتاب حجم بسیار کم آن است که به خوانندگان کمک می‌کند تا به جای مطالعه کتاب‌های چند صد صفحه‌ای تخصصی امور مالی و اقتصاد و روان‌شناسی، تنها یک کتاب یکصد صفحه‌ای را چندین بار بخوانند و کامل بر آن مسلط شوند. به علاوه آن که مولف در این حجم کم هم کلیات و هم جزییات را به شیوایی خاصی و به تفصیل بیان می‌کند. قطعا خوانندگان وقتی که آن را مطالعه کردند به صحت این سخن پی خواهند برد و از این ویژگی کتاب به وجد خواهند آمد.

در پایان دو نکته را لازم است برای تکمیل معرفی کتاب تخصیص دارایی پیشرفته خدمت شما دوستان بیان شود. اول اینکه تمام مولفه‌های اقتصادی را می‌توان در دو دسته جای داد. آنهایی که با سرعت زیادی رشد می‌نمایند و آنهایی که کُند عمل می‌کنند، تورم و دستمزد به ترتیب مثال‌های خوبی در این رابطه هستند.

برای آنکه درآمد شما از تورم جا نماند شما می‌توانید درآمد خود را افزایش دهید اما چگونه؟ اگر این را دهه‌های قبل می‌پرسیدید احتمالا بیشتر پاسخ‌ها این بود که چند برابر کار کردن یا مثلا چند شغله بودن اما این راه حل در جایی به بن بست می‌رسد چرا که یک فرد توانایی و قدرت محدودی دارد و نمی تواند هر روز بیشتر کار کند یا بی‌شمار شغل داشته باشد اما در سال‌های اخیر بهترین جواب “سرمایه گذاری” است بله درست است شما باید پول را به خدمت بگیرید نه خود به خدمت پول درآید. باید با پول، پول درآورد.

اما نکته دوم که اهمیت بیشتری دارد دقت به این مسئله است که سرمایه‌گذاری یک کار علمی است و برای آنکه در این مسیر موفق شوید نیاز خواهید داشت که به ابزارهای لازم آن مسلح شوید این کتاب یکی از آن ابزارهاست تا دیر نشده و ماشین تورم با سرعت و شتاب بالای خود شما را زیر نکرده خود را دربرابر آن ایمن کنید. در پایان اگر در پی یادگیری سرمایه گذاری اصولی و منطقی هستید فرصت مطالعه این کتاب را از دست ندهید.

لینک خرید کتاب تخصیص دارایی پیشرفته: 🔗

 

این مطلب یک رپورتاژ تخصصی کتاب است و مسئولیت صحت مطالب آن به عهده سایت آی‌تی مد نیست.

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *