آیا مقاوم‌ترین موجود زنده از شلیک فوق سریع جان سالم به در می‌برد؟

شاید بسیاری از شما ندانید که مقاوم‌ترین موجود زنده در جهان جانوری بسیار ریز است که خرس آبی یا تاردیگرادا نامیده می‌شود. جانوری بسیار زیبا که عموما کمتر از یک میلیمتر اندازه دارد و تقریبا از هر آزمایش مرگباری جان سالم به در برده است. اما آیا در مقابل سرعت‌های بسیار شدید نیز رویین‌تن است؟! محققان برای یافتن این سوال نیز دست به آزمایش زندند و در کمال تعجب حتی شلیک فوق سریع نیز به سختی قادر است بلایی بر سر آن بیاورد!

تحقیقات جدید نشان داد با آنکه خرس‌های آبی دارای یک نقطه شکست در مقابل شلیک فوق سریع هستند ولی در بسیاری از موارد زنده می‌مانند! طبق گزارش نشریه ساینس، برای بررسی سرنوشت خرس‌های آبی که احتمالا همراه با کاوشگر اسرائیلی بریشیت در سال ۲۰۱۹ بر روی ماه سقوط کرد، این تحقیق انجام گرفته است. اسرائیل با آلوده نمودن ماه به برخی از موجودات ذره‌بینی از جمله ویروس‌ها متهم شده بود و اکنون نوبت به خرس‌های آبی است!

خرس‌های آبی در مقابل خلا و تابش مقادیر بالای تابش اشعه‌های مرگبار مقاوم هستند و حتی تا شش برابر فشار عمیق‌ترین نقطه اقیانوس را تحمل می‌نمایند. در این تحقیق محققان دانشگاه کنت انگلیس تاثیر سرعت را نیز بر روی ساختار بدنی خرس‌های آبی و قابلیت زنده‌مانی آنها مورد آزمایش قرار دادند.

برای شروع آزمایش بعد از تغذیه کامل خرس‌های آبی، آنها را به شرایط خواب زمستانی فروبردند که در این حالت متابولیسم بدن خرس‌های آبی به کمتر از ۰.۱ درصد حالت طبیعی می‌رسد. سپس محققان اقدام به شلیک این موجودات با استفاده از اسلحه‌های پرسرعت که نسبت به سلاح‌های معمولی دارای سرعت شلیک بسیار بالاتری هستند، نمودند!

آیا مقاوم‌ترین موجوده زنده از شلیک سلاح‌های پرسرعت جان سالم به در می‌برد؟

محققان دریافتند که خرس‌های آبی از سرعت شگفت‌انگیز ۹۰۰ متر بر ثانیه (حدود ۳۲۵۰ کیلومتر بر ساعت) جان سالم به در می‌برند. این به معنای تحمل فشاری در حدود ۱.۱۴ گیگاپاسکال (۱۱۴۰۰ بار) است! با این حال ضربه سرعت و فشار بالاتر سبب مرگ این جانوران پولادین شد. بنابراین به احتمال قوی خرس‌های آبی از سقوط کاوشگر بر روی ماه زنده نمانده‌اند. با این وجود شواهدی از توانایی ترمیم بدنی در حین خواب و در زمان بیداری از شرایط خواب زمستانی در آنها یافت شد که گمانه‌زنی برای شانس زنده ماندن را افزایش داده است!

هرچند هنوز مشخص نیست آیا خرس‌های آبی در صورت زنده ماندن از چنین سقوطی توانایی تولیدمثل خواهند داشت یا خیر اما دانشمندان با بررسی سنگ‌ها و بقایای سیارک‌های برخورد کرده با زمین یک شانس ۴۰ درصدی برای زنده ماندن خرس‌های آبی در شرایط مشابه قائل شده‌اند. این تحقیقات برای کشف حیات در سیارات دیگر اهمیت بسزایی دارد.

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *