کتاب ایده‌ها و افکار من کتابی برای کسب کار با استاندارد جهانی

در سال ۱۳۰۱ شمسی کتابی خاص و جذاب در دنیا منتشر شد که توسط هنری فورد بنیانگذار شرکت مشهور فورد موتور نوشته شده بود. این مهندس و کارآفرین برجسته در این کتاب که در سال ۱۴۰۲ شمسی به اسم “ایده‌ها و افکار من” توسط جناب آقای مهندس علی گوران ترجمه و با همکاری انتشارات امید سخن چاپ شد به زبان ساده مشکلات رشد و تکامل و پیشرفت یک کسب کار در سطح جهانی و راه‌حل‌های مفیدی که خودش برای حل این مشکلات بکار گرفته است را شرح می‌دهد.

در حقیقت کتاب ایده‌ها و افکار من زندگینامه حرفه‌ای هنری فورد به قلم خود اوست.

کتاب ایده ها و افکار من

او از ابتدا با قلم شیوا و صمیمی خود نحوه راه‌اندازی کسب کار و شروع آن را توضیح می‌دهد و از مشکلاتی که در این مسیر داشته است را می‌گوید و نحوه مقابله با آنها را شرح می‌دهد. سپس در مرحله بعد چگونگی گسترش کسب کار را با خواننده در میان می‌گذارد. در مورد محصولات تولیدی‌اش توضیح می‌دهد که چگونه آنها را طراحی و نیازسنجی کرده است و چطور بهترین طرح برای آنها را تهیه نموده است و چگونه برای ارتقای کیفیت آنها و پایین آوردن هزینه تمام شده و ارزان درآمدن آنها برنامه‌ریزی کرده است.

سپس مسائل فنی و مهندسی کارخانه و کسب کار را بررسی می‌کند و آموزش می‌دهد که چطور باید مانند یک مهندس متخصص کارگاه را اداره نمود و روز به روز ارتقا داد و روح نوآوری و پیشرفت را در بین تمام کارگران و تکنسین‌ها و مدیران گسترش داد و در تمام این مدت ما را با راز و رمز چگونگی پرداخت بالاترین دستمزدهای ممکن به کارگران آشنا می‌کند و طرح‌هایش برای رفاه حال کارگران و بهبود شرایط کار و خود محیط کار و حتی وضعیت خانوادگی کارگران را توضیح می‌دهد و برای همه این مسائل مثال‌هایی که اجرا کرده است را به طور دقیق شرح می‌دهد.

در ادامه روش‌های بازاریابی‌اش برای محصولات تولید شده را افشا می‌کند و چگونگی برخورد با بازار و بحران‌های مالی و مدیریت مالی کسب کار را توضیح می‌دهد و در تمام این مدت وضعیت جامعه و جهان را مد نظر دارد و روابط پولی و بانکی مرتبط با کسب کارش را ریز به ریز و به زبان ساده شرح می‌دهد. سپس نحوه بازاررسانی و مشکلات حمل و نقل و ارسال کالا در کسب کار را بررسی می‌کند و چگونگی توانمندی برای صادرات محصول به سراسر دنیا را توضیح می‌دهد. در این بین توضیحات دقیق و مفصلی در مورد اهمیت شناخت مواد و برنامه‌ریزی برای تحقیق و توسعه در کارخانه و بخش آر اند دی می‌دهد.

از آنجاییکه در این بین جنگ جهانی اول رخ داده است و کتاب تنها سه چهار سال بعد از اتمام جنگ به رشته تحریر درآمده است او به عنوان یک میهن‌پرست کسب کارش را در شرایط جنگی در خدمت کشورش می‌گذارد و با هنرمندی خیره‌کننده هر آنچه که برای شکست دشمن کشورش نیاز است را با تکیه بر نظم کاری و مهندسی و کارگری و ایده‌های مدیریتی بی‌نظیر خودش تدارک می‌بیند و حتی فراتر از آن!

بعد از جنگ نیز به سرعت دست به کار می‌گردد و مردم و جامعه را چنان مطالعه کرده و دقیق در راس امور قرار می‌دهد که بتواند با تکیه بر محصول تولیدی خود مشکلات مالی و اقتصادی مردم و کشورش را تا حد توان مرتفع نماید و تمام این تجارب و نحوه انجام این ایده‌ها را در کتاب برایمان به خوبی توضیح می‌دهد.

در ادامه کتاب ایده‌هایش برای کاهش فقر و گسترش ثروت در سطح جامعه را ارائه می‌دهد و در تمام مراحل از پیش آنها را مورد آزمایش قرار داده است و تنها در صورت موفقیت در کتاب ذکر می‌کند. به معنای دیگر تمام ایده‌ها اجرا شده‌اند و کاربردی هستند. حتی برای اثبات عملی بودن این ایده‌ها در سایر مشاغل و مراکز یک بیمارستان را تاسیس می‌کند و آن را به سبک مدیریت کسب کار و کارخانه‌اش اداره می‌کند تا بازده ناب و شگفت‌انگیزی ارائه دهد که در دنیا نظیر ندارد و باز هم در اینجا مانند تمام بخش‌های دیگر کتاب از سیر تا پیاز کار را با جزییات توضیح می‌دهد تا نمونه و مثال خوبی برای آشنایی با این تفکر مدیریتی و کاری باشیم و درکی واقعی از بنیان نهادن و اداره یک کسب کار برتر و خیرخواهانه داشته باشیم.

هنری فورد در همین جا متوقف نمی‌شود و تنها به نوشتن کتاب و اشاعه افکار و ایده‌هایش اکتفا نمی‌کند بلکه لاماسیای فنی و مهندسی خود را برای دانش آموزران فراهم می‌آورد و مدرسه تخصصی کسب کار فورد را برپا می‌کند و تعداد زیادی دانش‌آموز را تحت آموزش خود می‌گیرد تا نسلی را ترتیبت کند و یک فصل کتاب را برای آن اختصاص می‌دهد که چرا و چگونه!

هنری فورد در کتاب ایده‌ها و افکار من قدم به قدم می‌گوید که چگونه توانست بهترین و باکیفیت‌ترین محصول را با ارزان‌ترین قیمت تولید و وارد بازار کند و در عین حال بیشترین دستمزد ممکن را به کارگرانش دهد و خودش نیز به ثروتمند‌ترین مرد دنیا تبدیل شود. او در این کتاب راهنمای جذاب و شگفت‌انگیز کسب کار به بهترین شکل هنر یک مدیرِ مهندسِ کارآفرینِ خیرخواه را به ما نشان می‌دهد.

برای سفارش ترجمه فارسی کتاب ایده‌ها و افکار من نوشته هنری فورد از این لینـــــــــک استفاده کنید. کتاب در اندازه رقعی بر روی کاغذ سبک بالکی و در ۳۵۰ صفحه منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *