بازی Split Second، شاهکار فراموش شده‌ای که قسمت دومش را می‌خواهیم!

ده سال قبل بازی Split Second را خریده بودم اما به دلایل فنی موفق نشدم آن را بازی کنم. در ادامه نیز با آمدن نسخه‌های جذاب بازی نیدفوراسپید از جمله Hot Pursuit، Shift 2: Unleashed، The Run، Most Wanted، Rivals، Payback و Heat کمتر توجهی به آن داشتم. با این حال همیشه در گوشه ذهن حس کنجکاوی و عطش بازی Split Second که دی‌وی‌دی آن را سال‌ها در گوشه کشو می‌دیدم، من را بر آن داشت تا بعد از گذشت ده سال به هر ترتیبی شده است، آن را بازی کنم.

هفته گذشته با دانلود فایل بازی Split Second، آن را بر روی لپتاپی با سیستم عامل ویندوز ۱۰ نصب نمودم. این را باید بگویم که به دلیل قدیمی بودن بازی، نیازی به سخت‌افزار قدرتمند برای اجرا ندارد و به راحتی می‌توانید بر روی سیستم‌ها و لپتاپ‌های قدیمی نیز آن را اجرا نمایید. خوشبختانه با کمی جستجو در اینترنت مشکل استفاده از دسته برای بازی را نیز با کمک برنامه x360ce حل نمودم!

با توجه به شناختی که از بازی‌های ماشین و مسابقه دارم، کیفیت بالای گرافیک بازی Split Second که متعلق به سال ۲۰۱۰ است حیرت‌انگیز بود. در ابتدا به علت تفاوت‌های محتوایی بازی، کمی گنگ به نظر می‌رسید و من را دچار دردسر نمود ولی آشنایی با اصول اولیه آن، علاوه بر لذت وحشتناکی که از بازی خواهید برد، از این همه خلاقیت که توسعه‌دهندگان بازی به خرج داده‌ بودند، ناخودآگاه به روان پاکشان درود خواهید فرستاد اما زمانی که خبردار می‌شوید ساخت نسخه دوم کنسل شده‌ است، ناله و نفرین را به روح‌شان حواله می‌کنید!

آری قسمت دوم بازی Split Second که ادامه نسخه اول است کنسل شده و علت آن عدم استقبال کاربران بوده است! در حالی که هر کاربری که تنها یک بار آن را بازی کند، عاشقش خواهد شد زیرا Split Second یک بازی ساده و معمولی ماشین و مسابقه نیست، یک دنیای اکشن و هیجان است که به جای کلمه مسابقه باید عبارت نبردهای تاکتیکی را برایش به کار برد. از همان شروع برای انتخاب ماشین مناسب تا نحوه رانندگی و انفجارهای و تعقیب‌گریزها گرفته تا زمان‌بندی استفاده از قابلیت پاورپلی شما را میخکوب بازی خواهد نمود!

درست خواندید، انفجارها! در این بازی جذاب شما نه تنها مسابقه می‌دهید بلکه با در اختیار داشتن سلاحی به نام پاورپلی به نبرد سنگینی در طول مسیر مسابقه با دیگر رانندگان خواهید پرداخت. به علاوه در چندین قسمت هلیکوپترهای شکاری آپاچی نیز وارد ماجرا می‌شوند که مسیر مسابقه را به یک منطقه جنگی تمام عیار بدل خواهند نمود!

با این حال حتی یک لحظه شما حس نخواهید کرد که لذت رانندگی و مسابقه کاسته شده است. بازی Split Second از ۱۲ بخش که هر بخش شامل شش مسابقه مجرا با سبک‌های گوناگون است، تشکیل شده و به راحتی ساعت‌ها می‌توانید از بازی با آن لذت ببرید. با پیروز شدن در هر مسابقه، امتیازی به شما داده می‌شود که با جمع شدن امتیازات علاوه بر باز شدن بخش‌های قفل، ماشین‌های جدید با توانایی‌ها و قابلیت‌های مختلف در اختیارتان قرار خواهد گرفت. بالاتری امتیاز در هر مسابقه ۵۰ است که طبیعتا به نفر نخست اختصاص خواهد گرفت.

برای پیروزی در هر مسابقه با توجه به سبک آن مرحله باید ماشین متناسب را انتخاب نمایید. ماشین‌ها دارای چهار توانایی هستند که به ترتیب سرعت، دریفت، قدرت و شتاب را شامل می‌گردد. تمامی خودروها نیز مجهز ابزار یا سلاحی به نام پاورپلی (Powerplay) هستند که با دریفت و برخوردها و مهارت جان به در بردن از برخوردها و انفجارها شارژ می‌گردد. هنگامی که ابزار پاورپلی در دسترس است در قسمت‌های خاصی از مسیر کارت‌های آبی‌رنگ بر روی خودرو رقیبان ظاهر می‌گردد که با زدن کلید مخصوص آن یک اهرم تله‌ای در بازی فعال شده و رانندگان با چالشی از نوع انفجار، برخورد یا سقوط روبه‌رو خواهند شد که در صورت عدم تمرکز و مهارت باید شاهد تصادف مهیب ماشین‌شان باشند!

ابزار پاورپلی دارای سه بخش است که با شارژ شدن هر سه قسمت به رنگ قرمز در خواهد آمد و شما در چند ناحیه مشخص از مسیر می‌توانید با یک انفجار عظیم، مسیر مسابقه را به طور کامل تغییر دهید و مسیر جدید، تله‌های تازه و جذابیت خاص خود را خواهد داشت. البته این تغییرات و انفجار‌ها کاملا حساب‌ شده و هیجان ‌انگیز خواهند بود به طوری که قطعا از تجربه نمودن آن لذت خواهید برد. ده‌ها مسیر مختلف از جاده‌های کوهستانی و خاکی گرفته تا مسیر بندرگاه و فرودگاه تا کوچه‌پس‌کوچه‌های تنگ درون شهری و مناطق صنعتی و کارخانه‌‌های متروکه که برای قهرمان شدن باید همگی آنها را طی کنید. برخی از مراحل بازی در طول روز و برخی در تاریکی شب انجام می‌شوند.

یکی از جالب‌ترین موارد که حداقل در مجموعه بازی‌های نیدفوراسپید آن را ندیده‌ام، حجم بالای آمار و ارقامی است که از اتفاقات و رویدادها به شما ارائه داده خواهد شد. به طوری که حتی شما دقیقا خواهید دانست چند کیلومتر تاکنون پیموده‌اید، چند رقیب را منهدم نموده و در هر مرحله چه رکوردهایی را جابه‌جا کرده‌اید.

در بازی هدف اول شدن است و برای باز شدن آخرین ماشین باید شما برنده تمام مسابقات شده باشید که این امر تنها در سایه سرعت، تاکتیک و مهارت بالا امکان‌پذیر است. به عبارتی باید اعتراف نمود بازی Split Second یک بازی ماشین مسابقه‌ای استراتژیک است که کنسل شدن ادامه آن دل بسیاری از عاشقان بازی ماشین را به درد آورد. با آنکه در انتهای رقابت بعد از کسب مقام قهرمانی، تیزری کوتاه با مضمون ساخت ادامه بازی Split Second به نمایش گذاشته می‌شود ولی شرکت دیزنی(Disney Interactive Studios) و استدیوی بلک راک (Black Rock Studio) به عنوان ناشر و توسعه‌دهنده بازی، برای همیشه عرضه نسخه دوم را کنار گذاشتند.!

هرچند بسیاری از کاربران همچنان ناامیدانه امید دارند که شاید روزی قسمت دومش نیز عرضه گردد! در هر صورت اگر زمانی پروژه طراحی و تولید قسمت دوم بازی Split Second کلید خورد به عنوان یک کاربر درخواست می‌کنم. نقشه مسیر، نیترو، امکان شخصی‌سازی بهتر ماشین‌ها و خرید ماشین به امکانات آن افزوده شود!

اگر تاکنون آن را بازی نکرده‌اید، برای دانلود نسخه کامپیوتری بازی Split Second و تجربه لذتی باورنکردنی در سبک باز‌ی‌های مسابقه‌ای ماشین، می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید. در صورتی هم که قبلا تجربه بازی با آن را داشته‌اید، نظرات خود را در ادامه برای ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. در گالری زیر چند تصویر از مراحل بازی را مشاهده خواهید کرد.

برای بزرگنمایی تصاویر روی آنها کلیک کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه‌ برای “بازی Split Second، شاهکار فراموش شده‌ای که قسمت دومش را می‌خواهیم!”