چگونه در ویندوز ۱۰ میزان ظرفیت و عمر باقیمانده باتری را بفهمیم؟

امروزه باتری‌های یکی از اجرای بسیار حیاتی برای گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شوند. در لپ‌تاپ‌ها می‌توان با تعداد دفعات شارژ و استفاده کمتر از آنها، مقداری عمرشان را بیشتر کنیم. ولی حتی با وجود اقدامات احتیاطی، عمر باتری‌ها سرانجام به پایان خواهد رسید. این فرایند ممکن است به آهستگی رخ دهد و زمانی که یک باتری وارد مرحله مرگ می‌شود، کمتر از قبل شارژ می‌شود و سریع‌تر نیز انرژی خود را از دست می‌دهد. به عبارت ساده‌تر ظرفیت باتری کاهش می‌یابد. در این مطلب می‌خواهیم نحوه بررسی میزان ظرفیت باقی‌مانده باتری و تخمین عمر احتمالی آن را در ویندوز ۱۰ به شما آموزش دهیم.

بررسی ظرفیت باتری

در ویندوز ۱۰ این امکان فراهم است تا با استفاده از ابزار‌های سیستمی میزان ظرفیت یک باتری را بررسی و میزان شارژ آن بر حسب تنظیمات دستگاه، مورد سنجش قرار دهیم. برخی از کاربران می‌دانند که می‌توان گزارش دقیق سلامت آن را با کمک ابزار Command Prompt دریافت کرد. بدین منظور بعد از باز کردن Command Prompt در حساب مدیریت سیستم، دستور powercfg /batteryreport را در آن اجرا کنید.

سپس به دنبال فایلی به نام battery-report.html بگردید و آن را با کمک یک مرورگر باز کنید. در ادامه به دنبال گزینه‌های Design capacity و Full charge capacity باشید. گزینه اول به شما می‌گوید باتری شما با چه ظرفیتی ساخته شده است و گزینه دوم نشان می‌دهد در حال حاضر تا چه میزان شارژ را می‌تواند در خود نگهداری نماید. البته ممکن است داده‌های شما متفاوت باشد و این به خاطر تفاوت در تنظیمات و برند‌های مختلف است.

استفاده از نرم‌افزار BatteryInfoView

برای کنترل و بررسی بهتر ظرفیت باتری در ویندوز ۱۰ می‌توانید از یک نرم‌افزار کوچک و کارآمد به نام BatteryInfoView استفاده کنید. ابتدا برنامه را از این لینک دانلود و سپس نصب نمایید. در ادامه آن را باز کنید تا گزارش جامعی از مشخصات باتری و اطلاعات ظرفیت و توانش را در اختیارتان بگذارد. شما می‌توانید ظرفیت موجود را هم بر اساس درصد و هم برحسب میلی‌وات ساعت (mWh) مشاهده کنید. ضمنا در مورد وضعیت سلامت باتری در طول مدت استفاده در چند سال اخیر به شما اطلاعاتی می‌دهد.

برای نمونه در تصویر زیر گزارش نشان می‌دهد باتری در حال حاضر شارژ کامل را به شما نمی‌دهد و با کمتر از توان واقعی خود در حال کار است. دقت داشته باشید نباید ظرفیت فعلی را با ظرفیت کامل اشتباه بگیرید. این فرایند کاهش شارژدهی بعد از گذشت مدت چند ماه تا چند سال تشدید خواهد شد و همه این موارد به نحوه نگهداری و استفاده شما از باتری مربوط است. برای مثال اگر در روز اول خرید، باتری این لپ‌تاپ تا پنج ساعت قادر به شارژدهی بود اکنون بعد از گذشت چند ماه یا سال، این مقدار به سه ساعت رسیده و تا چند سال دیگر ممکن است به یک ساعت و کمتر برسد! در نهایت آنقدر فرسوده و پیر خواهد شد که شما چاره‌ای به غیر از جایگزین کرده آن نخواهید داشت.

باتری

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *