چرا باید فیلم The Social Dilemma را تماشا کنیم؟

در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۲۰، شرکت رسانه‌ای آنلاین نتفلیکس فیلم The Social Dilemma را عرضه نمود. این فیلم مستند که نام آن به معنای “معضل اجتماعی” است، با ساختاری داستانی ـ مصاحبه‌ای با متخصصان برجسته فناوری دره سیلیکون که شرکت‌های مشهوری چون گوگل و فیسبوک در آنجا مستقر هستند، در مورد تاثیر خطرناک شبکه‌های اجتماعی بر نژاد بشر و روح و روان انسان‌ها هشدار می‌دهد.

من اخیرا این فیلم را تماشا کرده‌ام، هرچند به تمام مسائل دنیا اینترنت و تمام تاثیر آن بر جهان امروز نمی‌پردازد ولی در توضیح برخی از مسائل بسیار منحصر به فرد و فوق‌العاده است و همه کاربران را به تماشای با حوصله و دقیق آن توصیه می‌کنم. زیرا نه فقط تشریح برخی مسائل علمی فناوری بلکه یک روشنگری عالی از مباحث مهم زندگی ما و تعامل با شبکه‌های اجتماعی است. به علاوه به جای آنکه با اسپویل فیلم و افشای قسمت‌های آن، تجربه شما را از تماشای فیلم خراب نمایم، آنچه را که در مورد تماشای آن اهمیت دارد را با شما در میان می‌گذارم!

پر از خبر است!

اولین نکته‌ای که بسیار برجسته بود، صحبت‌های خود کارگردان فیلم به عنوان یک مفسر مشهور معضلات شبکه‌های اجتماعی است. لحظه آغازین فیلم با معرفی تعدادی از اشخاص مهم و شناخته شده که همگی افرادی اخلاق مدار و خستگی ناپذیر برای تغییر و بهبود شرایط جهان هستند، شروع می‌گردد. Tristan Harris به عنوان یکی از متخصصان گوگل، Renee DiResta مدیر تحقیقات رصد اینترنتی استانفورد و Tim Kendall از مدیران سابق فیسبوک و پینتریست که دیدگاه‌ها و ارزش هر یک از این مردان و زنان خود وزنه مهمی برای میخکوب کردن شما برای تماشا کردن این فیلم ۹۳ دقیقه‌ای است.

اعتیاد به گوشی‌های هوشمند!

پیش از غرق شدن در مباحث تاریک شبکه‌های اجتماعی، این فیلم داستانی را نیز در حاشیه مصاحبه‌ها به پیش می‌برد که در طی سال‌ اخیر به یک معضل بزرگ و غیرقابل انکار بدل شده است، اعتیاد خطرناک ما به گوشی‌های هوشمند!

آنچه که در این داستان و روند ماجرا بیش از همه جذاب بود، نحوه ارائه و عرضه محتوای گوشی‌های هوشمند امروزی بود. به صورتی که به طور فعال مغز با ترشخ دوپامین نسبت به گوشی هوشمند ما را معتاد نماید و در برخورد با اعلان‌ها، تماس‌ها گوشی هوشمند، واکنشی مشابه موش‌های آزمایشگاهی داشته باشیم. با اینکه حتی بسیاری از ما از این آسیب‌ها آگاه هستیم ولی ناخودآگاه، اعتماد و اعتیادی عجیب به این دستگاه ۶ اینچی که بر روز میز یا تختمان قرار گرفته است، داریم!

چرا باید فیلم The Social Dilemma را تماشا کنیم؟
فیلم The Social Dilemma

اکنون بعد از تماشای فیلم “معضل اجتماعی” سعی کرده‌ام استفاده از گوشی هوشمندم را به طرز چشمگیری کاهش دهم و کاملا آگاهانه و در هنگام ضرورت و به صورت کنترل شده آن را به کار بگیرم!

بزرگ بیاندیشید!

هر ساله هزاران عنوان فیلم با عناوین جذاب در جهان ساخته می‌شود و امیدوارم مشابه فیلم The Social Dilemma بیشتر ساخته شود و افراد بیشتری نیز آن را مشاهده نمایند. من می‌توانم در مورد مباحثی با آنها سر و کار دارم بیش از ده ساعت یک نفس ویدیو تماشا کنم زیرا شبکه‌های اجتماعی محتوای آن را هوشمندانه و پشت سر هم برایم فراهم خواهند آورد!

در حقیقت یکی از عناصر اصلی این فیلم در مورد ایده قطبی شدن کشورها و نقش شبکه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی در القای تفکرات و نظرات و باورهای کاربران است و اثرات مخرب شبکه‌های اجتماعی هر روز قدرتمندتر خواهد شد و اگر خودمان نفر به نفر تغییر را ایجاد نکنیم به زودی شاهد دنیای تاریک و ترسناک و البته پیشرفته خواهیم بود!

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *