چگونه تنها از روی صدا نام آهنگ را پیدا کنیم؟

چند سال پیش زمان دانشجویی، آهنگی را در خوابگاه شنیده بودم ولی اسم آهنگ و خواننده‌اش را پیدا نکردم. فقط ریتم آهنگ در ذهنم مانده بود و بعدها با این که موسیقی بدون کلام این آهنگ، تبدیل به یکی از مشهورترین زنگ موبایل‌ها در ایران شد، باز هم اطلاعات زیادی در موردش یافت نشد به خصوص اینکه زبان آهنگ هم نه فارسی بود و نه انگلیسی. ولی سرانجام بعد از حدود ۱۴ سال به کمک روش زیر توانستم آهنگ مورد نظر را پیدا کنم. اگر چنین مشکلی برای شما هم پیش آمده است و آهنگی ناشناسی را دارید و به دنبال نام آهنگ و خواننده هستید ولی مشخصات درستی نیافته‌اید، این مطلب را تا آخر بخوانید!

برای پیدا کردن اطلاعاتی از قبیل نام آهنگ یا اسم خواننده تنها چیزی که نیاز دارید فایلی چند ثانیه‌ای از آهنگ است! سایت‌هایی در اینترنت ایجاد شده‌اند که با استفاده از بررسی موسیقی و متن آهنگ می‌توانند آن را شناسایی کنند و به شما معرفی نمایند. اما مشکل اینجاست که اغلب این سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها از بانک اطلاعاتی قدرتمندی برخوردار نیستند، توانایی تحلیل موسیقایی خوبی ندارند و از همه بدتر اینکه تقریبا اغلب آنها تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کنند و حتی اگر مشهورترین آهنگ‌های سایر زبان‌ها را در این سایت‌ها جستجو نمایید، قادر به تشخیصش نباشند!

نمونه این وبسایت‌ها می‌توان به Midomi، Shazam و غیره اشاره کرد. هر چند به نظر من ساده‌ترین و بهترین سایت در زمینه یافتن آهنگ از روی صدا Audiotag است که امکان بارگذاری قسمتی از آهنگ یا ارسال لینک آهنگ در وب را داراست. با این حال هیچ کدام دست پر کاربران را بدرقه نمی‌کنند. پس چاره چیست؟

اینجاست که وجود سایتی با امکان قابلیت جستجو آهنگ بر اساس صدا و هوش مصنوعی در کنار کمک گرفتن از انسان‌های واقعی، خود را به خوبی نشان می‌دهد. در حقیقت سایت Watzatsong توانسته است خلا بانک اطلاعاتی جامع و مشکل ناتوانی در پشتیبانی از زبان‌های گوناگون را با کمک کاربرانش حل نماید. کافی است در سایت واتزاکسانگ به رایگان عضو شوید و قسمتی از آهنگ ناشناس مورد نظرتان را که به دنبال یافتن نام و مشخصاتش هستید، آپلود نمایید. بلافاصله با انجام این فرانید،یک تیکت درخواست در سایت ثبت می‌شود و تمام کاربران عضو قادر به دیدن و شنیدن فایل صوتی نمونه خواهند شد.

هر کاربری که احتمالا آهنگ ناشناس را قبلا شنیده و در موردش اطلاعاتی در اختیار داشته باشد با ارسال یک پاسخ، مستقیما به شما اطلاع می‌دهد و به راحتی می‌توانید به مشخصات آهنگ‌تان دست پیدا کنید. همچنین شما نیز به عنوان یکی از کاربران سایت می‌توانید اقدام به بررسی درخواست‌های سایر اعضا کرده و پاسخ دهید. در حقیقت با همکاری و مشارکت اعضا، تقریبا در عرض مدت کوتاهی به نام آهنگ ناشناس خواهید رسید.

برای ارسال نمونه آهنگ در سایت واتزاکسانگ نیز مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا در سایت عضو شوید. (رایگان است)
  • سپس از دکمه بالای سایت که عبارت Post A Sample بر روی آن نوشته شده است، فایل آهنگ ناشناس را پخش یا بارگذاری نمایید.
  • در ادامه فرمی به شما نمایش داده می‌شود تا زبان احتمالی آهنگ و سبک موسیقایی آهنگ را وارد نمایید و اگر توضیحاتی دارید تایپ کنید.
  • در انتها بر روی دکمه تایید یا Confirm در پایین فرم کلیک کنید.
  • به همین سادگی تیکت شما آماده است و باید منتظر پاسخ سایر کاربران بمانید!

همانطور که اشاره شد، ویژگی مهم دیگر عضویت در سایت واتزاکسانگ، عدم محدودیت در رابطه با زبان آهنگ است. از آنجاییکه اعضای سایت از سراسر جهان هستند طبیعتا قادر به پوشش دادن تمامی زبان‌های مهم و پرکاربرد دنیا بوده و مشکل غیر انگلیسی بودن آهنگ‌های ناشناس نیز مرتفع می‌گردد. به منظور عضویت و کمک به قدرتمندتر شدن موتور جستجوی انسانی آهنگ‌های ناشناس و با هر زبانی، در سایت watzatsong می‌توانید از این لینک استفاده نمایید. اگر شما نیز راه حل بهتری می‌شناسید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

watzatsong

صفحه انتظار آپلود و شناسایی آهنگ در وبسایت واتزاکسانگ (Watzatsong)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *