با سرگذشت پر ماجرای خانواده ایموجی ها آشنا شوید!

شاید تنها زبان بین المللی واقعی در جهان امروز، ایموجی‌ها باشند! اشکالی جذاب که براساس حالات صورت و احساسات درونی انسان طراحی شده‌اند. با اینکه خط هیروگلیف را به عنوان تخستین زبان تصویری جهان می‌شناسند ولی ایموجی‌ها فراتر از دنیای اشکال و تصاویر هستند. آنها می‌توانند جنگ برپا کنند یا صلح را برقرار نمایند! این قدرت ایموجی است که هر روزه بارها و بارها از آنها در متن مکالمات و چت‌هایتان مورد استفاده قرار می‌دهید.

اگر از همراهان همیشگی آی تی مد باشید احتمال گهگاه دیده‌اید که ما حتی در متن رسمی خبرهایمان از مزیت ایموجی‌ها بهره‌مند می‌شویم و در صورت نیاز برخلاف تمام اصول نگارش، مستقیما آنها را در متن به کار می‌گیریم. زیرا اعتقاد داریم علاوه بر کمک در بهبود رساندن منظور و احساس صمیمیت با خواننده، ایموجی‌ها عملا به الفبای تمام زبان‌ها افزوده شده است و دنیای مدرن بدون آنها از رساندن مفهموم صحیح مورد نظر کاربران بازخواهد ماند! با این مقدمه کوتاه از اهمیت ایموجی‌ها در قرن بیست و یکم، قصد داریم در این مقاله پر ایموجی شما را با تاریخچه ساخت و طراحی و کاربرد ایموجی‌ها آشنا کنیم. مطمئنا از دانستن سرگذشت ایموجی‌ها لذت خواهید برد و بعد از این موقع استفاده از آنها به یاد این مطلب خواهید افتاد! 😎😂😉

اکنون در ۶ آگوست ۱۸۶۲ هستیم، جایی در غرب وحشی که ادعا می‌شود برای اولین بار ایموجی‌ها توسط روزنامه نیویورک تایمز زاده شدند! آنها با استفاده از آیکن‌های چهره مانند یا همان چشم‌چشم دوابرو ساده، رونوشتی از سخرانی آبراهم لینکلن، رئیس جمهور ایالات متحده را منتشر کردند! با این حال به نظر دو دهه نیاز بود تا مردم بار دیگر چشم‌شان به اشکال ایموجی مانند بیافتد. ۳۰ مارس ۱۸۸۱ روزی که مردم شاهد استفاده گسترده از تصاویر آدمک‌هایی در نشریه طنز هنر تایپوگرافی (Typographical Art) بودند.

ولی ایموجی‌های واقعی دنیای مجازی از کجا سر درآوردند!؟

برای پاسخ به این سوال باید یک قرن در زمان سفر کنیم و خود را به ۱۹ سپتامبر ۱۹۸۲ برسانیم! روزی که اسکات فالمن یکی از متخصصان کامپیوتری دانشگاه کارنگی ملون پیشنهاد داد برای کم شدن سوتفاهمات در حین مکالمات متنی از مارکرهای شوخی (joke markers) استفاده شود و به همین سادگی بود که عصر ایموجی‌های مدرن آغاز شد و یونیکد نسخه ۱.۱.۰ در یکم ژوئن ۱۹۹۳ به طور رسمی منتشر شدند و عمدتا از فونت Zapf Dingbats و کاملا منطبق با استانداردهای امروزی بودند.

با این حال استفاده گسترده از ایموجی‌ها به یکم می ۱۹۹۷ برمی‌گردد که غول اینترنتی آن زمان آمریکا به نام AOL یا آمریکا آنلاین، خانواده متغیرالحال ایموجی‌ها را به مسنجر خود راه داد! این ایموجی‌ها بسیار ساده بودند و هر یک شکلی ابتدایی از یک احساس را به نمایش می‌گذاشتند. ولی جذابیت و کارایی ایموجی‌ها و آغاز فراگیری موبایل در بین مردم سبب شد تا علاوه بر متخصصان کامپیوتر، هنرمندان نیز پا به دنیا ایموجی‌ها بگذارند و برای بهبود وضعیت آنها دست به قلم شوند. اینگونه بود که در ۲۲ فوریه ۱۹۹۹ نقاشی ژاپنی به نام شیگتاکا کیوریتا مجموعه ۱۷۶ عددی از ایموجی‌ها با اولویت، نشانه‌ها، اشیا و شخصیت صورتک‌ها را طراحی و در دسترس قرار داد.

ایموجی‌های طراحی شده توسط شیگتاکا کیوریتا
ایموجی‌های طراحی شده توسط شیگتاکا کیوریتا

بار دیگر روز یکم ژوئن برای ایموجی‌ها خاطره ساز شد و در سال ۲۰۰۳، مایکروسافت با افزودن ۳۰ ایموجی جدید، خانواده پر جمعیت آنها را به مسنجر ۶ MSN معرفی کرد. در این میان گوگل نیز برای اینکه از غافله عقب نماند در ۹ آگوست ۲۰۰۷، تصمیم به افزودن ایموجی‌ها به سرویس تازکار از راه رسیده جیمیل گرفت و برای هر هر ایموجی نیز یک کد پوینت تعریف کرد. از آنجاییکه کشورهای شرق آسیا بیش از بقیه کاربران دنیا علاقه‌مند به استفاده از ایموجی‌ها بودند، گوگل برای بهبود شرایط رقابت و تصاحب بازارهای این منطقه، در ۲۳ اکتبر ۲۰۰۸ یک مجموعه ۷۶ عددی از ایموجی‌های انیمیشنی در جیمیل به کارگرفت!

اپل نیز که همواره خود را تافته جدا بافته غول‌های دنیای اینترنت و موبایل می‌داند برای اثبات این ادعا و جا نماندن از گوگل، بالافاصله در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۸، با انتشار iOS نسخه ۲.۲ مجموعه‌ای از ایموجی‌ها با طراحی اختصاصی را فقط در دسترس کاربران اپراتور ژاپنی سافت بانک قرار دارد که از طریق اپ استور قابل دانلود بودند. اما ظاهرا عطش اپل برای خودنمایی هنوز پایان نیافته بود که در ۵ مارس ۲۰۰۹ دو مهندس شرکت به نام‌های یاسو کیدا و پیتر ادبرگ درخواست رسمی تایید یک مجموعه پر جمعیت از ایموجی‌ها که دربردارنده ۶۲۵ شخصیت بود را به یونیکد ارسال داشتند!

در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۰ با انتشار یونیکد ۶.۰ ایموجی‌ها رسما در استاندارد یونیکد پذیرفته شدند و با این اتفاق، برنامه‌نویسان اپل  تنها یک سال زمان لازم داشتند تا در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۱ با معرفی اولین کیبورد ایموجی‌ها در iOS 5.0، دسترسی به آنها را ساده‌تر نمایند و دیگر نیازی به نصب یک برنامه جداگانه برای آنها نباشد.

در سال ۲۰۱۳ اتفاقی عجیب و حیرت انگیز در دنیا ایموجی‌ها رخ داد و یکی از کارکنان آمازون مکانیکال تورک ترجمه‌ای از کتاب جذاب و پر ماجرای موبی دیک را با استفاده ایموجی‌ها ترجمه کرد و هنگامی که کتاب ۷۳۵ صفحه‌ای ایموجی دیک در سال ۲۰۱۳ منتشر شدف کتابخانه کنگره آمریکا یک نسخه از آن را برای افزودن به کلکسیون خود سفارش داد! خب اگر حس کنجکاویتان تحریک شد که این کتاب دقیقا چه شکلی است می‌توانید نسخه PDF آن را با کلیک بر روی این لینک مشاهده کنید.

کتاب ایموجی دیک نوشته فرد بننسون

۱۷ ژوئن ۲۰۱۵ را باید نقطه عطفی در دنیای ایموجی‌ها دانست. روزی که به نام مبارزه با نمادهای نژادپرستی و احترام به تمام نژادهای رنگین پوست جهان، نسخه ۸.۰ یونیکد با ایموجی‌های جدید و انتخاب رنگ پوست مجهز شد و کاربران از این زمان توانستند ایموجی خود را از بین پنج رنگ مختلف پوست انتخاب و به اشتراک بگذارند. در آخرین ماه‌های همین سال نیز اتفاق دلنشین دیگری رخ داد و روز ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵، دیکشنری بزرگ آکسفورد کلمه سال “ایموجی خندیدن در حدی که اشکتان در آید” انتخاب کرد و به بسیاری از کاربران یادآوری نمود که هدف از این اشکال، بروز احساسات و درک صحیح احساسات و کاهش تنش‌ها و بهبود روابط بین کاربران است!

روند انسان دوستی ایموجی‌ها ادامه داشت و در یک آگوست ۲۰۱۶ اپل در نسخه iOS 10 با جایگزین کردن یک ایموجی تفنگ اسباب بازی با ایموجی تفنگ واقعی، صدای اعتراض فروشندگان سلاح و تحسین مخالفین سلاح و کشتار را به هوا بلند کرد. به طوری که تا مدت‌ها بسیاری از شرکت‌های سازنده سلاح از بروزکردن ایموجی‌ها خودداری کردند!

در یک نوامبر ۲۰۱۶ حادثه‌ای جدید دنیای ایموجی‌ها را تکان داد، نوجوان پانزده ساله مسلمانی به اسم رئوف الحمودی با اعتراض رسمی به نادیده گرفتن نماد میلیاردها مسلمان در ایموجی‌ها، سبب شد تا در یونیکد نسخه ۱۰ یک ایموجی محجبه دارای روسری به خانواده پرجمعیت ایموجی‌ها افزوده شود تا بیش از پیش این اشکال دوست داشتنی، نماینده جوامع و فرهنگ‌ها باشند.

در روز جهانی ایموجی مصادف با ۱۷ جولای سال ۲۰۱۷، غول اجتماعی دنیا یعنی فیسبوک، با انتشار آماری سبب شگفتی کاربران شد. آنها مدعی شدند هر روز تنها از طریق مسنجر فیسبوک بیش از ۵ میلیارد ایموجی جابه‌جا می‌شود! درست چند روز بعد نیز در ۲۳ جولای ۲۰۱۷، انیمیشن جذاب ایموجی‌ها به روی پرده سینما ظاهر شد و اکران رسمی آن آغاز شد و برخلاف امتیاز پایین IMDb با دست یافتن به فروشی ۲۰۰ میلیون دلاری برای خانواده ایموجی‌ها حسابی آبروداری کرد! اگر هنوز این انیمیشن خاص را ندیده‌اید، برای دانلود آن از سایت مای کینگ مدیا می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

در ۳ نوامبر ۲۰۱۷، اپل با رونمایی از iOS 11، ایموجی‌های چهره یا انیموجی را به جمع ایموجی‌ها افزود. هرچند در ابتدا تنها آیفون X از آن پشتیبانی می‌کرد ولی اکنون تمامی دستگاه‌های دارای فیس آی‌دی قابلیت استفاده از انیموجی را دارند. تنها یکسال از این ماجرا گذشته بود که اپل در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۸ به مناسبت ده ساله شده خانواده ایموجی‌های اپل، در iOS نسخه ۱۲.۱، تعداد ۱۵۸ ایموجی جدید را در اختیار کاربرانش قرار داد.

۵ فوریه ۲۰۱۹ همزمان شد با عرضه یونیکد شماره ۱۲.۰ که طی آن ۵۹ ایموجی جدید معرفی شد و در کل ۲۳۰ ایموجی جدید و اصلاح شده در دسترس کاربران قرار گرفت که بیشتر بر روی ویژگی‌های فرهنگی و معلولیت و افراد ناتوان تاکید داشت. در ۱۶ جولای ۲۰۱۹ نیز ایموجی‌هایی به نام Emoji Mashup Bot وارد فضای توییتر شدند که به کاربران این امکان را می‌دانند با ترکیب دو یا چند ایموجی اقدام به ایجاد یک ایموجی ترکیبی عجیب و غریب نمایند!

در مه ۲۰۱۹ به روزرسانی جدیدی از ویندوز ۱۰ منتشر شد که یک سورپرایز ایموجیایی برای کاربران این سیستم عامل داشت. مایکروسافت با افزودن یک کیبورد ایموجی به نام کیموجی به ویندوز، این خانواده دوست داشتنی را به دنیای صدها میلیون طرفدار ویندوز آورد و کاربران به سادگی قادر به استفاده از مجموعه کاملی از ایموجی‌ها شدند! برای نحوه استفاده و فعال کردن کیبورد ایموجی ویندوز می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹، شبکه اجتماعی فیسبوک جوگیر می‌شود و در یک اقدام حیرت انگیز و احمقانه اقدام به سانسور برخی از ایموجی‌های میوه می‌کند! از جمله ایموجی‌های هلو و بادمجان که ظاهرا سانسورچیان شگفت انگیز فیسبوک، آنها را ایموجی‌های جنسی یا ایموجی‌های بی‌تربیت می‌دانند که دارای کاربردهای نامناسبی هستند! ولی هنوز چندی از این حرکت تبلیغاتی فیسبوک نگذشته است که در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰، که رسما پرچم رنگین افتخار دگرباشی (انواع اقسام حالات همجنسبازی) به مجموعه ایموجی‌ها افزوده می‌شود!

حدود ۱۴۰ سال از پدیدار شدن ایموجی‌های اولیه در نیویورک تایمز می‌گذشت که بار دیگر نام آنها در این روزنامه بر سر زبان‌ها افتاد. در روز ۸ فوریه پای ایموجی‌های به جدول کلمات متقاطع باز شد. در حقیقت برخی از سوالات به صورت ایموجی پرسیده شده بودند و همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید برای حل جدول، اول باید راز ایموجی‌های سوال را حل می‌کردید!

جدول کلمات متقاطع ایموجی
جدول کلمات متقاطع ایموجی

هنوز در سال ۲۰۲۰ هستیم که قطعا از این به بعد در تاریخ به نام سال همه گیری بیماری کرونا و ویروس کویید ۱۹ از آن یاد خواهد شد. سالی که در آن مردم بیش از هر چیز به در خانه ماندن، ضدعفونی و شستشوی دست‌ها و زدن ماسک توصیه شدند! در این بین ایموجی‌ها نیز توانستند نقش آفرینی کنند و به یکی از ابزارهای خوب برای طراحی هشدارهای بهداشتی تبدیل شوند.

دایره المعارف ایموجی‌ها یا ایموجی‌پدیا پیشنهاد داد ایموجی‌های صابون، دست و آب برای شستن دست‌ها، ایموجی‌های قطار، چرخ خرید و ماسک برای پوشیدن تجهیزات حفاظتی در حین بین آمدن از خانه و خرید و ایموجی دو فرد با فلش‌های که به اطراف اشاره دارند، به معنای حفظ فاصله اجتماعی به کار روند.

ایموجی کرونا

 

و این بود داستان ایموجی‌های از ابتدا تا دوران کرونا و در آینده نیز قطعا تغییرات جذابی برای این خانواده دوست داشتنی که از دیوارنگاره غارهای تاریک هزاران سال پیش به مونیتورهای فول اچ دی ما در سال ۲۰۲۰ رسیده‌اند، رخ خواهد داد!

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *