چرا بین سرعت اینترنت و سرعت دانلود اختلاف است؟

همگی در حین خرید سرویس اینترنت در ایران با مشکلات مختلفی روبه‌رو بوده‌ایم. ولی شاید یکی از سوالات مهمی که برای بیشتر کاربران پیش آید, علت اختلاف بین سرعت سرویس خریداری شده با سرعت دانلود فایل‌ها است. برای مثال ما سرویس اینترنت ۸ مگی خریده‌ایم ولی در زمان دانلود، در بهترین حالت تنها یک مگ سرعت را نشان می‌دهد! علت این اختلاف چیست؟

خب برای یافتن پاسخ این سوال کافی است واحد دقیق آنها را به شما بگوییم. شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت برای معرفی سرعت پلن‌های فروش خود از واحد بیت استفاده می‌کنند. برای مثال سرویس ۸ مگابیت، اما در زمان استفاده سرعت دانلود با واحد دیگری به نام بایت نمایش داده می‌شود که هشت برابر بیت است. به همین علت، در این مثال، در پلن اینترنت ۸ مگابیت، سرعت دانلود یک مگابایت به کاربر نشان داده می‌شود که یک هشتم عددی مقدار پلن خریداری شده است!

به عبارت دیگر هر یک بایت برابر با هشت بیت است و شما برای یافتن سرعت واقعی دانلود هر سرویسی که خریداری می‌کنید باید عدد آن را تقسیم بر هشت نمایید. برای نمونه اگر سرعت پلن اینترنت شما ۲ مگابیت بر ثانیه (یعنی ۲۰۴۸ کیلوبیت) است، پس ۲۰۴۸ تقسیم بر ۸ برابر با ۲۵۶ کیلوبایت خواهد شد که نشان دهنده سرعت واقعی دانلود شما است. همین فرمول را برای سایر سرعت‌ها می‌توانید در نظر بگیرید.

ضمنا به خاطر داشته باشید که مقدار دقیق هر مگابیت باید برابر با ۱۰۲۴ کیلوبیت در نظر گرفته شود. بنابراین پلنی با سرعت ۱۶ مگابیت مساوی با ۱۶۳۸۴ کیلوبیت است و اگر تقسیم بر ۸ شود باید سرعت دانلودی معادل با ۲۰۴۸ کیلوبایت را به شما ارائه دهد. با این حال به علت مشکلات سخت افزاری و عدم کشش سیم‌های تلفن قدیمی و البته توجیهات شگفت‌انگیر اپراتورها که دود از کله مشتری بلند می‌کند، در اغلب مواقع سرعت دانلود در پلن‌های پرسرعت بسیار پایین تر از حد استاندارد است.

این استفاده از واحدهای مختلف، مانند به کار گرفتن واحد پولی ریال و تومان است. در حالی که ریال عملا یک دهم تومان است ولی برای بزرگنمایی یا کوچک‌نمایی و تحریک ذهنی مشتریان و مردم، بسته به شرایط مختلف، به کار گرفته می‌شوند. در پایان اگر از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید برای تست کردن سرعت دقیق سرویس اینترنت خود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب اپلیکیشن رایگان و کم حجم تست سرعت اینترنت را مطالعه کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه‌ برای “چرا بین سرعت اینترنت و سرعت دانلود اختلاف است؟”