راز نمایشگرهای خود ترمیم شونده چیست؟ پای یک گیاه در میان است!

در سال ۲۰۱۳ شرکت ال‌جی اقدام به رونمایی از یک گوشی هوشمند عجیب خمیده نمود که دارای یک قابلیت عجیب‌تر بود! گوشی G Flex ال‌جی که دارای نمایشگر خمیده‌ای با قابلیت بدنه خود ترمیم شونده بود و می‌توانست خش‌های روی قاب پشتی را ترمیم نماید!

این فناوری به قدری جنجالی، کاربردی و شگفت‌انگیز بود که در سال ۲۰۱۵  ال‌جی نسخه دوم را به اسم G Flex 2 رونمایی شد و حتی از نسخه اول با سرعت و کیفیت بیشتری خط و خش‌های بدنه را ترمیم می‌نمود اما در ادامه دیگر خبری از نسخه‌های بعدی نشد و هیچ برند دیگری نیز هندستی با توانایی خود ترمیمی معرفی نکرد که بیش از پیش ماجرایی این گوشی جادویی را اسرار‌آمیز و پیچیده نمود!

طی این سال‌های فناوری‌ ترکیبات خود ترمیم شونده توسط محققان مختلف توسعه داده شد و از پلیمرهای مختلف و گرافین گرفته تا الهام از درخت لاستیک (کاتوچو) برای دستیابی به ماده‌ای با توانایی خود ترمیم شونده سود جستند. در مقاله مروری که سال ۲۰۱۸ به نام “Self-healing mechanisms in smart protective coatings: A review” در مجله Corrosion Science منتشر شد، تعدادی از این تحققیقات مورد بررسی قرار گرفته است که می‌توانید با مطالعه مطلب “نحوه دانلود رایگان مقالات پولی از جمله وبسایت‌های Elsevier و Wiley” فایل کامل آن را به رایگان دانلود نمایید.

در این میان راز خود ترمیمی گوشی اسرارآمیز Flex ال‌جی همچنان مخفی بود و با کنار گذاشته شدن پروژه تولید تجاری نسخه‌های جدید، کم‌کم پیگیری آن از یادها رفت ولی نام Flex کمی مشکوک می‌نمود. از آنجاییکه بدنه گوشی خمیده طراحی شده بود، اغلب آن را به انحنای بدنه ربط می‌دادند. اما یکی از معانی Flex گیاه مشهور کتان (Linum usitatissimum) است. مسئله‌ای که چندان جلب توجه ننمود ولی این نام‌گذاری گوشی اسرارآمیز شرکت کره‌ای ال‌جی زمانی جالب می‌شود که بدانید امروز خبری منتشر شد که محققان موسسه علوم و فناوری کره جنوبی (KIST) موفق به تولید یک ماده الکترونیکی خود ترمیم شونده شده‌اند. این ماده قادر است ترک‌ها و آسیب‌های فیزیکی‌اش را ترمیم نماید و اصلی‌ترین ماده مورد استفاده در ساخت آن روغن بذر کتان است!

افتادن گوشی روی زمین یا سطوح سخت در بیشتر موارد به شکستگی یا ترک‌خوردگی صفحه نمایشگر و هزینه سنگین تعمیر می‌انجامد. با آنکه شرکت‌هایی چون کورنینگ با معرفی شیشه‌های گوریلا گلس در تلاش هستند آنها را نسبت به آسیب مقاوم نمایند ولی حتی شیلد سرامیکی آی‌فون ۱۲ اپل نیز دچار خش خوردگی می‌شود.

با این حال اکنون محققان بیش از گذشته با ساخت نمایشگری با توانایی خود ترمیمی نزدیک شده‌اند. تیم تحقیقاتی کره‌ای با افزودن روغن بذر کتان به پلی‌آمید بی‌رنگ (CPI) جایگزینی برای نمایشگرهای شیشه‌ای فعلی یافته‌اند که قدرت خود ترمیمی دارد. روغن بذر کتانی که به ترکیب افزوده شده قابلیت نفوذ بین ترک‌ها و ترمیم نواحی خش خورده را داراست!

به گفته محققان، این پلی‌آمید بی‌رنگ غنی شده با روغن بذر کتان، مشکلات خصوصیات فیزیکی و طول عمر مواد پلیمری آسیب دیده را به طور اساسی حل می‌کند. روغن بذر کتان در میکروکپسول‌هایی بارگیری شده و سپس با مواد سیلیکونی مخلوط می‌گردد. در نهایت به عنوان روکش بر روی مواد CPI قرار می‌گیرد. به این صورت با شکستن شده ماده پلی‌آمیدی بی‌رنگ، میکروکپسول‌‌ها نیز شکسته شده و روغن ذخیره شده در آنها نیز آزاد می‌شود تا آسیب را ترمیم نماید.

وقتی این ماده روغنی با هوا برخورد می‌نماید، سخت شده و قسمت آسیب دیده را به همان خوبی بخش سالم بهبود می‌دهد! نکته جالب‌تر اینکه این ماده در دمای اتاق قعال می‌شود و نیاز به هیچ نیروی خارجی ندارد و حتی دمای بالا، رطوبت بیشتر و اشعه ماورابنفش کار ترمیم را تسریع می‌کنند. در شرایط ایده‌آل و تحت اشعه ماورای بنفش، در عرض بیست دقیقه بیش از ۹۱ درصد آسیب‌ها را ترمیم می‌کند.

نتایج آزمایشگاهی تاکنون بسیار نوید بخش بوده است و با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت نمایشگرهای گوشی‌های مشهور از جمله سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی هوشمند در دنیا و همچنین ترند شدن ساخت گوشی‌های هوشمند منعطف که ریسک آسیب‌دیدگی نمایشگر را افزایش می‌دهد، امید می‌رود در آینده نزدیک شاهد تولید تجاری نمایشگرهای خودترمیم شونده برای ساخت گوشی‌های هوشمند باشیم.

به علاوه از این فناوری می‌تواند در تولید طیف وسیعی از وسایل کمک گرفت. از شرکت‌های پیشرفته تولید پوست مصنوعی تا صنعت ساخت پنل‌های خورشیدی می‌توانند از CPI خود ترمیم شونده بهره ببرند. در ویدیوی زیر که کانال یوتیوب مارکوس براون لی در سال ۲۰۱۳ منتشر نموده است بیشتر می‌توانید با توانایی خودترمیمی در نسخه اول گوشی G Flex ال‌جی آشنا شوید!

اگر کادر ویدیو را مشاهده نمی‌کنید، مجهز به وی پی ان باشید و صفحه را رفرش کنید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *