نحوه دانلود رایگان مقالات پولی از جمله وبسایت‌های Elsevier و Wiley

دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاه معمولا برای دسترسی به مقالات روز علمی در رشته‌های مختلف آکادمیک دچار دردسر عجیبی به اسم پولی بودن مقالات هستند که قیمت‌های چند ده دلاری هر مقاله، عرصه را بر پیشرفت دانش تنگ نموده است!

با این حال هستند برخی وبسایت‌ها که به کمک محققان آمده‌اند و با حذف مرزها، مسیر علم را پاکسازی نموده‌اند. یکی از مشهورترین و بهترین روش‌ها برای دانلود رایگان مقالات پولی، وبسایت Sci-Hub است. با استفاده از این ابزار آنلاین رایگان، کاربران قادرند مقالات پولی اغلب شرکت‌ها از جمله مقالات دلاری بانک مقالات Elsevier، مخزن کتابخانه Wiley و موتور جستجوی PubMed را به رایگان دانلود نمایند.

برای این کار کافی است ابتدا از به روز بودن مروگرتان اطمینان حاصل نمایید. سپس لینک آدرس صفحه مقاله در سایت مربوطه یا کد DOI یا شماره PMID مقاله را به طور کامل کپی کنید. در ادامه با کلیک بر روی این لینک وارد وبسایت Sci-Hub شوید. در آنجا با قرار دادن آدرس مقاله در نوار جستجوی وبسایت Sci-Hub و زدن دکمه کلید Open، در صورت وجود مقاله، آن را مشاهده و به رایگان دانلود نمایید.

نحوه دانلود رایگان مقالات پولی از جمله وبسایت‌های Elsevier و Wiley !
نوار جستجوی وبسایت Sci-Hub

این وبسایت مدعی است بیش از ۸۵ میلیون عنوان مقاله را به رایگان در دسترس کاربران و محققان قرار داده است. وبسایت Sci-Hub از سال ۲۰۱۱ فعال بوده و طی این مدت با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شده است. آنها اعتقاد دارند دانش برای همه است و باید نابرابری دسترسی به علم مبارزه کنیم و بدون توجه به وضعیت درآمدی، اجتماعی و نژادی، دسترسی به دانش برای همه فراهم باشد.

با آنکه گفته می‌شود این کار غیرقانونی و تخطی از قوانین کپی رایت است ولی قوانین کپی‌رایت در حوزه دانش، سبب جلوگیری از پیشرفت‌های علمی و دسترسی انسان‌های محقق و دانشمند از علم روز می‌گردد که زیان آن بسیار سنگین‌تر است. کپی رایت در حوزه علم عامل ایجاد شکاف طبقاتی و اقتصادی در دنیا است و باید از بین بروید. از سوی دیگر این ناشران هستند که از کپی‌رایت علمی سود می‌برند نه محققان و بشریت!

همچنین پیشنهاد می‌کنم برای دسترسی ساده‌تر به وبسایت‌های کاربردی از صفحه “هوم‌پیج اختصاصی دسترسی سریع وبسایت‌های بستمارکر در آی‌تی مد” استفاده نمایید و مطالعه مطلب “تبدیل PDF فارسی به ورد و متن قابل ویرایش بدون بهم ریختگی!” از دست ندهید.

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *