تغییرات گیاهان راهنمای یافتن اجساد انسانی در جنگل!

در نظر بگیرید پلیس به دنبال محل دفن جنازه یک انسان در یک منطقه وسیع جنگلی مانند جنگل‌های آمازون باشد، شانس موفقیت چقدر است؟! یافتن آن مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است ولی اکنون محققان به یک آهن ربای زنده و جالب دست یافته‌اند، خود گیاهان! طبق مطالعه جدیدی که مجله Trends in Plant Science منتشر نموده است کانوپی و ظاهر درختان و میزان رشد آنها می‌تواند تیم‌های جستجو و پلیس را برای یافتن اجساد احتمالی انسان‌های دفن شده راهنمایی کنند.

محققان اعلام کرده‌اند با تجزیه شدن بدن یک انسان، حالتی به اسم جزایر تجزیه جسد ایجاد خواهد شد که بر خاک، ریشه و برگ گیاهان اطرافش تاثیر می‌گذارد به طوری که از دوردست نیز این تغییرات قابل شناسایی هستند. هرچند فعلا شاخص‌های بدست آمده از این تغییرات برای یافتن اجساد تنها برای یک محدوده کوچک قابل استفاده است و در یک عرصه عظیم مانند جنگل‌های آمازون با تنوع شگفت‌آور گیاهان کاربرد نداشته باشد. با این حال این چشم‌انداز حاکی از کمک گیاهان به تجزیه سریع‌تر، ایمن اجساد انسانی است. بر همین اساس تحقیقات دیگری در شرف انجام است که تاثیر ایجاد جزایر تجزیه جسد بر تغییرات رنگی و فلورسنت برگ‌ها چگونه است.

به گفته دانشمندان حاضر در این بررسی، جزایر تجزیه جسد سبب انتشار شدید نیتروژن در خاک به خصوص در فصل تابستان می‌شوند و بسته به سرعت هجوم ریشه گیاهان به این نیتروژن، تغییر رنگ و فلورسنت برگ ایجاد می‌گردد. البته یک مشکل مهم بر سر راه تحقیق است زیرا انسان تنها پستانداری نیست که در جنگل می‌میرد. این بدان معنا خواهد بود که محققان باید راه‌حلی به منظور تفکیک تجزیه جسد بدن انسان با تجزیه جسد یک گوزن مرده یا دیگر پستانداران جنگلی درشت جثه بیابند!

از پیشنهاداتی که برای رفع این مشکل شده، توجه به ویژگی‌های خاص فرد گم شده است. برای مثال اگر او به دنبال جسد احتمالی یک سیگاری قهار می‌گردیم ممکن است مواد شیمیایی درون ریه‌های جسد بر روی گیاهان اطراف تاثیر متفاوتی بگذارد و از این راه به جستجوگران برای تشخیص آن از جسد حیوانات مرده کمک کند. به علاوه باید توجه داشت این طرح هنوز در حال تحقق و بررسی است و تنها در مناطق جنگلی و پر گیاه می‌تواند کاربرد داشته باشد. در صورت تکمیل دانش تشخیص محل احتمالی جسد از تغییرات گیاهی، کافی است با استفاده از پهپادها و هوش مصنوعی اقدام به پرواز و جستجوی منطقه جنگلی نمود تا جسد را پیدا نماییم!

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *