فایل APK چیست و چطور آن را در موبایل نصب کنیم؟

اگر یک گوشی اندرویدی داشته باشید احتمالا بارها نام فایل APK را شنیده‌اید و اگر نمی‌دانید چیست، چه کاربردی دارد و چطور در گوشی نصب می‌شود این مطالب را تا انتها دنبال کنید تا علاوه بر آشنایی با فایل APK، کاربرد و نحوه نصب، وبسایت‌های مشهور دانلود فایل‌های APK را نیز به شما معرفی کنیم.

فایل APK چیست؟

بسته نصبی اندروید (Android Package Kit) که به اختصار APK نامیده می‌شود و در حقیقت همان فایل نصب اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های اندروید در گوشی موبایل است و هر برنامه‌ای که بر روی هندست خود نصب کرده‌اید یک فایل APK بوده است. در کامپیوتر و ویندوز تمام برنامه‌ها دارای پسوندی به نام exe هستند و در موبایل‌های اندرویدی پسوند اپلیکیشن‌ها apk یا APK است. هنگامی که در اینترنت یک اپلیکیشن موبایل را دانلود می‌کند در واقع یک فایل APK را دانلود نموده‌اید هرچند شاید آن را نبینید. حتی زمانی که از پلی‌استور گوگل یا بازار برنامه نصب می‌کنید همگی فایل‌های APK هستند.

چرا فایل APK مهم است؟

داشتن و امکان دانلود اصل فایل APK زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که اپلیکیشن جدیدی معرفی شده یا نسخه تازه یک برنامه یا بازی خاص تولید و معرفی شده است ولی هنوز در پلی‌استور گوگل یا بازار قرار نگرفته است و شما می‌توانید با دانلود مستقیم فایل APK از توسعه‌دهنده یا وبسایت‌هایی که فایل‌های APK را برای دانلود مستقیم در دسترس قرار داده‌اند خیلی سریع‌تر از سایر کاربران به آن اپلیکیشن برسید.

اما این تمام ماجرا نیست، زیرا گاهی دسترسی به برخی از اپلیکیشن‌ها توسط پلی استور گوگل یا بازار ممنوع یا مسدود شده است و شما اجازه نصب آن را از آن طریق ندارید و در آینده نیز خبری از آن اپلیکیشن در این منابع نصب نرم‌افزارهای اندرویدی نخواهد بود! در این زمان یافتن فایل APK به شما امکان نصب مستقیم اپلیکیشن بر روی گوشی را به شما خواهد داد حتی اگر به خاطر تحریم‌ها یا فیلترها نتوانسته باشید آن را از طریق وبسایت‌های اصلی چون پلی استور گوگل یا بازار نصب کنید یا اصولا گوشی شما فاقد دسترسی به سرویس پلی استور گوگل است مانند دردسر شرکت هواوی برای استفاده از سرویس‌های گوگل!

یکی دیگر از مزایای فایل APK در مواقعی به چشم می‌آید که به هر علت مجبورید یا مایلیید نسخه قدیمی‌تر یک اپلیکیشن یا بازی را نصب کنید در حالت به سادگی می‌توانید فایل APK نسخه قدیمی آن اپلیکیشن را پیدا و بر روی گوشی نصب کنید. به همین سادگی از شر به روزرسانی‌های نامناسب یا مشکل‌دار اپلیکیشن‌ها یا حتی پولی شدن اپلیکیشن‌هایی که در گذشته رایگان بوده‌اند خلاص شوید!

با این حال باید این تذکر جدی را به شما بدهیم که گاهی فایل‌های APK ممکن است آلوده به بدافزار باشند بنابراین باید فایل‌ها را از منابع معتبر دانلود کنید و از نصب فایل APK ناشناس یا مشکوک بر روی گوشی خود اجتناب نماید درست مانند کامپیوتر که بسیاری از فایل‌های exe ممکن است ویروسی باشند!

دانلود و نصب فایل APK چگونه است؟

فایل‌های APK را می‌توان بر روی تمام دستگاه‌های اندرویدی شامل گوشی هوشمند و تبلت نصب نمود. بدین منظور کافی است مرورگر خود را باز کنید و نام اپلیکیشن مورد نظر را با پسوند APK در اینترنت جستجو کنید. چند سایت مشهور در زمینه دانلود فایل‌های APK شامل APKMirror، APKPure ، Aptoide ، GetJar و AndroidAPKsFree هستند.

بعد از دانلود فایل APK، به پوشه Downloads بروید و بر روی فایل APK ضربه بزنید و سپس Yes را کلیک کنید تا نصب شروع شود. البته به یاد داشته باشید پیش ار نصب از مسیر Menu > Settings > Security، گزینه Unknown Sources to allow your phone to install apps from sources other than the Google Play Store را فعال کرده باشید!

در نسخه‌های جدید اندروید کار کمی متفاوت‌تر است و به جای فعالسازی Unknown Sources، در زمان نصب فایل APK برای نخستین بار از شما خواسته می‌شود تا به مرورگر یا فایل منیجر اجازه انجام این کار داده شود.

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *