پوسته اندروید چیست؟

شاید دقت کرده باشید که ظاهر اندروید برخی از گوشی‌ها با یکدیگر فرق دارد. با آنکه هر دو سیستم عامل یکسان‌اند ولی آیکون‌ها متفاوت هستند. علت چیست؟ توجه کنید که در مورد ظاهر سخت‌افزاری گوشی صحبت نمی‌کنیم. در واقع بسیاری از تولیدکنندگان گوشی هوشمند، برای منحصربه‌فرد نشان دادن هندست‌های خود از پوسته‌های اختصاصی اندروید استفاده می‌برند.

اندروید استوک

در ابتلا باید با مفهوم اندروید استوک آشنا شوید. سیستم عامل اندروید توسط گوگل توسعه داده شده اما به عنوان یک نرم‌افزار منبع باز عرضه شده است. دقیقا همین منبع باز بودن آن، اجازه طراحی پوسته‌های اختصاصی را به سایر شرکت‌ها می‌دهد. کد نرم‌افزارهای منبع باز در اختیار همه قرار دارد تا هر تغییر دلخواهی را روی آن اجرا کنند. گوگل تغییرات و به روزرسانی‌های اندروید را انجام می‌دهد و سپس کد منبع آن را منتشر می‌نماید. این کد که نسخه اصلی و بدون تغییر اندروید محسوب می‌شود به نام اندروید استوک یا اندروید معمولی شناخته می‌شود.

شرکت‌های تولید کننده موبایل مانند ال‌جی، اوپو، سامسونگ، وان‌پلاس و غیره با استفاده از اندروید استوک اقدام به طراحی پوسته اندرویدی اختصاصی می‌کنند. چون کد آن منبع باز است، مجاز هستند تغییرات دلخواه خود را اعمال نمایند. البته اگر همچنان قصد دارند از سرویس‌ها و برنامه‌های گوگل بر روی آن سود ببرند ملزم به رعایت شروطی هستند.

پوسته‌های اندروید

به زبان ساده، پوسته اندروید نسخه تغییر یافته‌ و اصلاح شده از اندروید استوک است. از محبوب‌ترین و مشهورترین پوسته‌های اندروید برندهای مختلف می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • One UI سامسونگ
  • Pixel UI گوگل
  • OxygenOS وان‌پلاس
  • MIUI شیائومی
  • UX ال‌جی
  • Sense UI اچ‌تی‌سی

همچنین باید بدانید که صدها و هزارها پوسته مختلف و متنوع دیگر که توسط برنامه‌نویسان مستقل در سراسر دنیا توسعه یافته، نیز در دسترس است. که با جستجو در اینترنت می‌توان آنها را دانلود نمود. برای نمونه وبسایت اندرویدلوکس یکی از منبع رایگان دانلود تم و پوسته اندروید است که امکان دانلود فایل APK آنها را نیز دارد. با این حال برخی از این پوسته‌ها بسیار فراتر از یک پوسته معمولی اندروید‌ند و باید گفت یک نسخه منحصربه‌فرد از اندروید‌ هستند.

احتمالا به دلیل حجم تولیدات برند سامسونگ، پوسته One UI پرکاربردترین پوسته اندروید دنیای موبایل است که تمام قسمت‌ها از منوی تنظیمات و صفحه کلید تا سایه اعلان‌ها سفارشی‌سازی شده‌اند. البته باید دقت داشت که کاربرد پوسته فراتر از زیبایی ظاهری است و کاربردهای نرم‌افزاری وسیعی را نیز به همراه دارد. از سوی گفته می‌شود که استفاده از پوسته اندروید سبب عقب افتادن دسترسی به آپدیت‌های جدید اندروید خواهد شد!

در حقیقت شرکت‌ها برای به روزرسانی پوسته‌ها باید منتظر انتشار نسخه جدید و آپدیت‌های اندروید استوک توسط گوگل بمانند. سپس مدتی را نیز وقت صرف تغییرات روی پوسته کرده و در نهایت به روزرسانی‌های جدید متناسب با پوسته در دسترس کاربران‌شان قرار دهند. البته گوشی‌های پیکسل چون متعلق به خود شرکت گوگل هستند معمولا سریع‌تر از سایر برندهای به روزرسانی‌های پوسته را دریافت می‌کنند!

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *