اپلیکیشن شناسایی دوربین‌های مخفی در اتاق و هتل!

همانقدر که دوربین‌های امنیتی به بهبود امنیت محیط در مقابل مجرمین کمک نموده‌اند، دوربین‌های مخفی، مجرمین را در رسیدن به اهداف جاسوسی، باج‌خواهانه و شیطانی خود کمک نموده‌اند. با آنکه قوانینی در رابطه با دوربین‌های مخفی در اتاق‌های پرو، مسافرخانه‌ها و هتل‌ها وجود دارد ولی برای نمونه سال گذشته در کره جنوبی دوربین‌های مخفی در ۳۰ هتل واقع در ۱۰ شهر کشف شد که از بیش از ۱۵۰۰ مهمان به طور مخفیانه فیلم‌برداری کرده بودند!

حتی اگر خیلی در این رابطه حساس و دقیق باشید ولی باز امروزه دوربین‌های مخفی با شکل و شمایلی طراحی می‌شوند که جیمز باند هم باشید به سختی قادر به تشخیص آن خواهید بود. این دوربین‌ها با هر طرحی ممکن است نصب شده باشند، یک حسگر دود، ساعت، گلدان، شارژ موبایل و شاید یک تابلوی زیبا !

اپلیکیشن شناسایی دوربین‌های مخفی در اتاق و هتل !
برخی دوربین‌های مخفی از یک حبه قند کوچکتر هستند!

 با این وضعیت چگونه دوربین مخفی کار گذاشته شده در یک مکان، اتاق یا هتل را شناسایی کنیم؟ یکی از روش‌های کاربردی و دردسترس، استفاده از گوشی هوشمندتان و اپلیکیشنی به نام Fing است. البته به شرطی که دوربین به وای‌فای متصل باشد در غیر این صورت باید توصیه کنیم تنها از امکان کاملا مطمئن اتاق بگیرید و فقط به فکر ارزان قیمت بودن هتل یا مسافرخانه نباشید!

در هر صورت اغلب امکان مسافرتی مجهز به وای‌فای هستند و اگر به صورت غیرمجاز دوربین مخفی کارگذاشته باشند، احتمالا به وای‌فای متصل است بنابراین اسکن محیط با کمک اپلیکیشن Fing کمک خوبی خواهد بود. این اپلیکیشن از هر دو سیستم عامل اندروید و iOS پشیبانی می‌کند. برای دانلود نسخه اندروید بر روی این لینک کلیک کنید و برای نصب نسخه iOS از این لینک استفاده نمایید.

بعد از نصب این اپلیکیشن رایگان، برای ساده‌تر شدن کار اسکن و شناسایی دوربین مخفی احتمالی در محیط، تمامی دستگاه‌هایی که در آنجا به اینترنت متصل هستند را قطع کرده و تنها گوشی یا تبلتی که اپلیکیشن بر روی آن نصب است روشن باشد. سپس اپلیکیشن Fing را باز کنید. در نسخه iOS کار اسکن به طور خودکار آغاز خواهد شد ولی در نسخه اندروید بر روی آیکن فلش دایره‌ای رفرش از گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید تا شروع به اسکن دستگاه‌های متصل به وای‌فای اتاق نماید.

بعد از اتمام اسکن لیستی از دستگاه‌هایی که به وای‌فای متصل هستند به شما نمایش داده خواهد شد. ابتدا به دنبال نام شرکت‌های مشهور سازنده دوربین‌های امنیتی مانند Nest، Arlo یا Wyze و عبارت IP Camera یا IP Cam… را جستجو کنید. این موارد قطعا نشان دهنده وجود دوربین در اطراف شما هستند!

البته اگر موارد بالا نیز در لیست نبودند باز هم دستگاهایی که شناسایی شده‌اند را به طور دقیق کنترل نمایید و اگر به گجت مشکوکی برخورد کردید که جزییات نامشخص داشت، آی‌پی آن را یادداشت کنید و در مرحله بعد باید پورت‌های باز را اسکن نمایید و بدین منظور کافیست بر روی گزینه Network در پایین اپلیکیشن کلیک کنید و گزینه Find Open Ports را بزنید. در ادامه آی‌پی مشکوک را که قبلا یادداشت نموده‌اید در کادر خالی تایپ کرده و بار دیگر دکمه Find Open Ports را کلیک کنید.

در صفحه بعد می‌توانید ببینید کدام پورت‌های این آی‌پی باز هستند و از چه سرویس‌هایی بهره می‌گیرد. نکته کلیدی برای شناسایی دوربین مخفی احتمالی در این قسمت توجه به پروتکل‌های RTSP و RTMP است زیرا معمولا این دو مورد به طور گسترده برای پخش زنده ویدیو مورد استفاده هستند. همچنین برای بررسی سرویس‌های مبتنی بر HTTP یا HTTPS هم می‌توانید از مرورگر استفاده کنید. فقط باید آی‌پی و بعد از آن عدد پورت را مانند ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱۵:۸۰ وارد کنید؛ توجه داشته باشید که بین آی‌پی و عدد پورت باید علامت دو نقطه قرار بگیرد. در گالری زیر می‌توانید مراحل کار با اپلیکیشن شناسایی دوربین مخفی Fing را مشاهده کنید.

برای بزرگنمایی برروی تصاویر کلیک نمایید

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *