آیا ایران در قطب جنوب پایگاه دائمی تاسیس خواهد کرد؟!

با آنکه دهه‌ها از سفر عبدالله امیدوار به عنوان نخستین فرد آسیایی و ایرانی به قطب جنوب می‌گذرد و طی این مدت بارها از اهمیت ایجاد پایگاه دائمی ایران در قاره جنوبگان صحبت شده‌ است اما هنوز حتی یک قدم عملی برای تحقق آن برداشته نشده است.

از چند قرن گذشته کشورهای دنیا به دنبال کشف و تصاحب منابع معدنی، طبیعی و انرژی سراسر سرزمین‌ها و آب‌های جهان را درنوردیده‌اند و ما در خواب غفلت بوده‌ایم و حتی به یکی از اهداف و قربانیان این رقابت تمام نشدنی بدل شده‌ایم. با این حال قاره جنوبگان به عنوان یک سرزمین ویژه که عملا ساکن و مالکی ندارد به یک منطقه بااهمیت تبدیل شده است و حتی در آینده جهان، نقش بزرگی را برای آن متصور هستند!

کامبیز مهدی زاده، مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این زمینه اعلام نمود سال‌ها است در انتظار تامین بودجه مورد نیاز برای ایجاد پایگاه دائمی ایران در قطب جنوب هستیم. ایجاد چنین پایگاهی علاوه بر افزایش عمق استراتژیک ایران، سبب پیشرفت علمی، تحقیقاتی و بهره‌مندی از بزرگ‌ترین منبع دست‌نخورده از مواد معدنی جهان خواهد شد.

با عضویت ایران در کمیته علمی تحقیقات جنوبگان در سال ۱۳۹۳ که در جریان سی و سومین نشست کمیته در اوکلند نیوزیلند تصویب شد، زمینه مشارکت ایران در تحقیقات جنوبگان و پیگیری طرح احداث پایگاه دائمی تحقیقاتی در قطب جنوب فراهم گشت. گفته می‌شود برای ایجاد این پایگاه استراتژیک در قطب جنوب تنها به ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است!

در حال حاضر هفتاد پایگاه دائمی مربوط به حدود ۳۰ کشور از جمله آمریکا، روسیه، شیلی، فرانسه، آرژانتین، هند، پاکستان، چین و برزیل در قطب جنوب فعال است و روسیه با ۱۰ پایگاه دارای بیشترین تعداد است. قاره جنوبگان با مساحتی بالغ بر ۱۴ میلیون کیلومتر مربع، بیش از هشت برابر ایران وسعت دارد و منابع ارزشمندی چون آب شیرین، طلا، مولیبدن، مس، نقره، تیتانیونم، توریم، نفت، گاز و غیره در آن شناسایی شده است. تنوع زیستی شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد قطب جنوب نیز از دیگر جنبه‌های بسیار باارزش آن محسوب می‌گردد.

نکته جالب‌تر آنکه با توجه به گفته محمدحسین باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اسفند ۱۳۹۱، ایران به دلیل امکان دسترسی از طریق دریای مکران به قطب جنوب و حایل نبودن هیچ سرزمینی در این میان می‌تواند بر طبق قوانین بین‌المللی در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کند. منطقه مورد نظر حدفاصل مختصات ۵۹٫۵۰ تا ۶۳٫۱۴ شرقی از سواحل ایران (۳٫۶۴ درجه عرض جغرافیایی) یک قطاع به طول تقریبی ۳۰۰۰ کیلومتر و عرض ۴۰۵ کیلومتر و مساحت تقریبی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع است که با قلمرو جنوبگان استرالیا هم پوشانی دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه برای “آیا ایران در قطب جنوب پایگاه دائمی تاسیس خواهد کرد؟!”